Forfang og hopplandslaget rammes av oljekrisen

Hovedsponsor har trukket seg fra avtale verdt mange millioner

OMV har trukket seg fra sponsoravtalen med hopplandslaget. Det betyr en dramatisk svikt i inntektene for Norges Skiforbund.

Her tester Forfang hoppformen hjemme i Tromsø da iTromsø traff ham tidligere i sommer.   Foto: Ronald Johansen / iTromsø

sport

Etter hva VG forstår dreier det seg om 10 millioner i året.

– Vi er som mange andre rammet av oljekrisen, sier sportssjef i hopp, Clas Brede Bråthen til VG.

For to år siden inngikk Norges Skiforbund (NSF) en tre årig avtale med det østerrikske olje- og gasselskapet OMV. Etter hva VG erfarer hadde kontrakten en årlig verdi på om lag 10 millioner kroner. Men i sommer – ett år før avtalens utløp – benyttet OMV seg av en klausul.

– OMV hadde åpning for å gå ut etter to år. Det er denne de har benyttet seg av, sier Clas Brede Bråthen.

VG var hovedsponsor for hopp fra 1992 til 2014. I siste avtaleåret av det kommersielle samarbeidet skal Norges største mediehus ha betalt 5,5 millioner for reklameplass på ski og konkurranseantrekk. Med OMV skal prisen ha steget til det om lag det dobbelte.

Bråthen vil ikke kommentere beløp av hensyn til kontrakten med OMV. Men beskriver situasjonen som dramatisk.

– Dette er en betydelig inntektssvikt for oss. Det utgjør nesten halve markedsbudsjettet vårt, og markedsbudsjettet står for 70 prosent av våre totale inntekter, sier Bråthen.

Han understreker at sponsorbruddet er løst på en ryddig måte. Men at det har medført en følelse av krise i hopp. Bråthen har kansellert den planlagte inspeksjonsturen til den sørkoreanske OL-byen (2018) Pyeongchang sammen Olympiatoppen og særforbundsledere for å løse sponsorfloken.

– Vi jobber på spreng for å finne en løsning, men markedet er knalltøft. Samtidig har vi aldri opplevd mye positivitet i forhold til hvordan vi blir opplevd i sponsormarkedet. Men vi kan ikke kjøpe flybilletter og utbetale lønninger på bakgrunn av positive tilbakemeldinger. Der er først når kontrakter har underskrifter vi kan gjøre dét, sier Clas Brede Bråthen.

Bjørn Einar Romøren er markedssjef i hopp. Den tidligere storhopperen understreker at jobben med å finne ny hovedsponsor ikke er enkel.

– Det er snakk om mye penger. Jobben er tøff, men ikke umulig. Utfordringen for idretten er å bli enda bedre på innhold i forhold til samarbeidspartnere, sier Bjørn Einar Romøren.