Det sier PR-strateg Bjørn B. Jacobsen i Republik Communication i Oslo. Jacobsen forteller at han allerede i sommer hadde et møte med visepresident i NIF og styremedlem i Tromsø 2018, Odd-Roar Thorsen.
– Da sa jeg rett ut at Tromsø 2018 hadde tatt plass i skyggenes dal.
Ingen motivasjon
– At OL-selskapet ikke har lagt to pinner i kors for å informere og ikke minst motivere det norske folk om det unike potensialet som ligger i et nordnorsk OL-eventyr er til å gråte av, mener Jacobsen
Han finner det naturlig at folk er avmålt i forhold til OL-planene.
– De vet ikke at Nord-Norge representerer verdens mest spennende, naturbaserte opplevelsesprodukt innenfor morgendagens turisme – verdens mest ekspansive industri. Og her snakker vi ikke om "ut å misjonere for å vinne tilbake folket" som Heiberg sier. Her snakker vi om kunnskapsbygging om og rundt eventyret Nord-Norge og hvilke gedigne muligheter og perspektiver det ligger i regionen.
Eksplosiv
Jacobsen trekker fram at turist- og besøksindustrien er i eksplosiv utvikling. I år reiser 40 millioner kinesere utenlands. Om få år er reiser 100 millioner.
– Dette er verdens mest kjøpesterke turister. Prognosene sier at de rundt 850 millioner internasjonale ankomstene i dag vil øke med 100 prosent de kommende ti årene. Perspektivene er mildt sagt spennende og mulighetene for Norge og Nord-Norge gedigne.
Nytt OL-produkt
– Noe av det Tromsø 2018 burde fortalt det norske folk for lenge, lenge siden, er følgende: IOC behøver Tromsø 2018. det vil gi verden et nytt og kjærkomment OL-produkt.
– I et verdensbilde med stadig sterkere fokus på etiske verdier, klima og miljø, er Tromsø 2018 ikke bare fremtidens alibi, men det ultimate utstillingsvinduet for morgendagens vinter-OL.
– Kompakte og miljøvennlige leker kan sikkert flere land og byer levere, men ingen land, regioner og byer i verden kan matche Nord-Norge og Tromsø på opplevelser og spektakulære bilder. Floppen i Torino og kostnadsrammer i Beijing helt ute av proporsjoner åpner veien for OL-arrangører som kan skape eventyr uten å bruke et halvt statsbudsjett, sier Jacobsen.
Bærebjelke
Han mener Norge ikke får sin andel av utviklingen mens verdensturismen øker eksplosivt.
– Turisme er en av fem bærebjelker i Soria Moria. Opplevelser og begivenheter står i fokus i regjeringens knapt ett år gamle reiselivsstrategi. Et vinter-OL i Nord-Norge representerer en mulighet land verden over vil misunne oss grovt.
– München, som også er søkerby for 2018, har de store budsjettene. Norge og Nord-Norge har verdensproduktet og opplevelsene verken München eller andre søkerbyer er i nærheten av.
– Men dette vet jo ikke det norske folk, slår PR-strategen Bjørn B. Jacobsen fast.