- Hvis Veritas-rapporten ikke knuser Tromsø 2018s beregninger, bør regjeringen heve seg over OL-selskapets feiltrinn og fraværende kommunikasjon, mener PR-strateg Bjørn B. Jacobsen i en kronikk på nettstedet Sportsanalyse.

- Opplevelser må selge Nord-Norge

Ifølge Jacobsen har Norge nå en unik mulighet til å føre turistnasjonen Norge inn i verdenseliten, så fremt regjeringen makter å utnytte OL 2018 og VM på ski i Oslo 2011 på riktig måte.

- Store begivenheter er et satsingsområdet hvor Norge kan bygge enorme varige verdier, mener Jacobsen og viser til New Zealand som har økt turisttrafikken 80 prosent over fem år ved å markedsføre seg gjennom America's Cup (seilverdens Formel-1) og innspillingene av ”Ringenes Herre” og ”Narnia”..

- Turismen og opplevelsesindustrien er fremtidens olje for Norge, fortsetter han.

Disneypark

Han omtaler Nord-Norge som verdens største og mest spektakulære naturskapte Disneypark.

- Dette er en gedigen og storkjeftet landsdel som burde kommet opp som selskrevet førstevalg når man googler begrepene ”storslått” og ”spektakulær”, fastslår han og konstaterer samtidig at dette inntrykket har ikke Tromsø 2018 greid å formidle.

- Men dette er det bildet regjeringen bør ha i hodet når de skal motivere hvorfor de sier ja til vinter-OL i 2018, fortsetter Jacobsen.

Turistmagnet

Ifølge Jacobsen burde også Frp omfavne Tromsøs OL-søknad

- Vi får ikke en eneste sykehjemsplass eller meter vei mer eller mindre, med eller uten OL i 2018, sier Jacobsen, men arrangementet kan tvert i mot føre til at Nord-Norge kan bli en turistmagnet som kan gagne hele nasjonens brutto nasjonalprodukt.

Ifølge Jacobsen er turistindustrien den industrien som har størst utviklings-, omsetnings- og sysselsettingspotensial i fremtiden, og den omsetter allerede for over 80 milliarder og sysselsetter mer enn 120.000 mennesker i Norge.

Satsningsområde

Tromsø-OL i 2018 er prosjektet som kan virkeliggjøre regjeringens løfte om nordområdene som Norges viktigste strategiske satsingsområde i årene fremover, mener Jacobsen.

- Når et timelangt natur-program fra Nord-Norge på BBC forrige uke med Joanna Lumley , stjernen fra den elleville TV-serien ”Absolutely Fabolous”, utløser spontan reiseglede, kan man forestille seg hva daglige VM- og OL-TV-bilder fra Oslo og Tromsø/ Nord-Norge over flere uker vil generere, påpeker Jacobsen.

- Som skapt for IOC

I tillegg til at gevinsten for Nord-Norge kan være enorme, kan Tromsø 2018 vise seg like uvurderlig for IOC.

- Her får de det nye og kjærkomne OL-produktet de leter etter. I et verdensbilde med sterk fokus på naturbaserte opplevelser, etiske verdier, klima og miljø, er Tromsø 2018 ikke bare fremtidens alibi, men det ultimate utstillingsvindu for morgendagens vinter-OL, sier Jacobsen.

Bjørn B Jacobsen arbeider ved Republik Communication i Oslo, og har kjernekunnskap på opplevelser, store begivenheter og turisme. Hans kronikk er uavhengig faglig vurdering av hvilke muligheter som ligger i Tromsø2018 for Norge og Nord-Norge.

- Dette er resonnementene Tromsø2018 burde torgført for lenge siden, noe jeg også har påpekt i flere møter med Petter Jansen, Bjørge Stensbøl og også NIFs visepresident og Tromsø2018-styremedlem Odd-Roar Thorsen, sier Jacobsen til "Tromsø".

- Tromsø2018 ville hatt en helt annen standing i den norske opinionen i dag, dersom de hadde sørget for å tilegne seg denne kunnskapen og kompetansen, avslutter han.

Les hele Bjørn Jacobsens artikkel om Tromsø 2018: Opplevelser: Fremtidens olje for Norge

SI DIN MENING: Er opplevelser og turisme riktig vei å gå for Nord-Norge?