Norges Skiforbund har åtte forskjellige grener. De driver til sammen 18 landslag. Rundt 150 utøvere er tilknyttet dem. Forbundet forsvarer sin landslagsmodell.

Norges Skiforbund bygger satsningen på landslag på at små og store sponsoravtaler finansierer apparatet.

For å få sponsoravtalene så verdifulle og lukrative som mulig, mener Norges Skiforbund at de er avhengige av at Norges største vinterstjerner og landslagsutøvere lojalt stiller seg bak og promoterer forbundets sponsorer.

  • Forbundets sponsorer loves dermed eksklusivitet i sitt forretningsområde. Det betyr at de er de eneste som sponser skiforbundet innenfor sin bransje.

Forbundet sitter på rettighetene til hvem som skal få delta for Norge i internasjonale konkurranser. De inngår en representasjonsavtale med alle utøvere. Den bestemmer blant annet hva de har lov til – eller ikke lov til – av reklame for andre enn skiforbundets sponsorer.

Norges Skiforbund varslet i forrige uke Lucas Braathen om en forføyning og mulig bot på grunn av at han har stilt i en reklamekampanje for klesmerket J. Lindeberg. Dette har han ifølge skiforbundet ikke anledning til, ettersom alpinlandslaget har J. Lindebergs konkurrent Helly Hansen som klessponsor.

SLUTTER PÅ TOPP: Lucas Braathen vant verdenscupen i slalåm sist sesong. Syv måneder senere legger han opp på grunn av konflikten med Norges Skiforbund. Foto: LIONEL BONAVENTURE / AFP / NTB

Retningslinjer som dette har det vært over lengre tid, men de siste årene har utøverne utfordret modellen slik den fungerer i dag.

Utøvernes syn er at de ønsker å bevare landslagsmodellen, men at avtaleverket innrettes på en mer balansert måte. De mener forbundets sponsorregime i dag stenger for mange muligheter for private avtaler.

De har stilt spørsmålet om Norges Skiforbund eier deres navn og dermed kan selge deres navn og bilde til alle sponsorer de vil.

Muligheten til å forhandle om nettopp dette har Norges Skiforbunds lovutvalg gitt utøverne. Det skjedde først i 2022. I september kom en ny støtte til utøverne. Utvalget har fastslått at det er utøverne selv som har eiendomsretten til sine billedrettigheter. Dette gjelder for eksempel private kontoer på sosiale medier – som Instagram.

– Vi vil fortsette å kjempe for en balansert landslagsavtale. Dette inkluderer en anerkjennelse av at det er vi, utøverne, som innehar våre egne personlige rettigheter som navn, bilde og signatur, sier Aleksander Aamodt Kilde.

Alpinisten er utøvernes representant.

Midt i oktober bestemte styret i Norges Skiforbund å videresende den betente saken til juridisk avdeling i Norges Idrettsforbund. Avgjørelsen var ikke enstemmig i styret.

Lucas Braathen mener at ingen ting har skjedd. Han hevder at forbundet ikke ønsker å møtes ved forhandlingsbordet, og at han gjennom den lange konflikten mistet gleden ved ski gjennom det han beskriver som «ekstremt respektløs behandling» fra forbundets side.

Det har ført til at Lucas Braathen tar det oppsiktsvekkende valget å legge opp i en alder av 23.