Problemene i Viaplay ble kjent da konsernsjef Anders Jensen tidlig i juni ble erstattet av Jørgen Madsen Lindemann.

– Det kan hende vi ikke kommenterer like mange kamper fra Bundesliga på norsk eller like mange kamper fra Championship på norsk. Uten at vi venter noen store reaksjoner fra seerne på det, svarer sportssjef Kristian Oma på VGs spørsmål.

– Er det aktuelt å kommentere færre Premier League-kamper på norsk?

– Nei, nei, nei. Vi skal kommentere all Premier League på norsk, svarer Oma.

– Vi har full gass fortsatt på Premier League. Noe annet ville ha vært absurd i verdens største rettighet, sier han.

Oma beskriver Premier League-satsingen som at Viaplay kommer til «å være ekstremt mye i England både med reportere og kommentatorer».

Viaplay har Premier League-rettighetene frem til 2028.

I mandagens børsmelding kom det frem at Viaplay har gjort store kutt. Som selskap har de totalt kvittet seg med over 30 prosent av sine ansatte siden i sommer. Dette skal være snakk om rundt 20 personer.

Det resulterte i kraftig fall i aksjekursen. Viaplay Group har tidligere i år spådd et driftsresultat på minus opptil en milliard i Norden og 1,5 milliarder kroner internasjonalt i år.

VG-eier Schibsted, Canal+ og et tsjekkisk mediekonsern er kommet inn på eiersiden. Til sammen eier disse tre nærmere 30 prosent av Viaplay-aksjene, ifølge Kampanje.

I sommer valgte Viaplay ikke å fornye avtalene om å sende klubbhåndball i Champions League og andre europeiske turneringer. Satsingen som hadde vært på skøyter siden 2019, ble også skrinlagt.

– Vi tenker på hvordan vi kan ivareta seeren. Så tar vi det derfra, sier Kristian Oma i Viaplay.

I tillegg til Premier League så handler det om å opprettholde tilbudet på vintersport, formel 1 og håndballmesterskap. Viaplay kommer til å kjøre full pakke fra arenaene på håndballjentenes VM i desember. Mens studiosendingen skal sendes fra Oslo når Norge spiller herre-EM i januar.

– Kjernesportene våre skal vi beskytte, men mediebransjen er presset for tiden. Viaplay merker, som mange vet, noe rundt dette. Men i sentrum står seeren. Det er den vi skal jobbe for og gi et godt tilbud til, sier Kristian Oma.

Han kjenner ikke til at kanalen ikke har planer om å kvitte seg med noen av rettighetene Viaplay har i dag. Kampanje skrev denne uken at selskapet skal være innstilt på å gi TV 2 kamp om Champions League-rettighetene for den neste perioden.

De viste Champions League fra turneringen ble opprettet i 1992 og frem til 2021.