Fartskongen har hatt den østerrikske energidrikkprodusenten som sponsor siden 2010, men får ikke lenger bruke firmalogoen på hjelmen sin. Det forteller Svindal i et innlegg på Instagram.

– Jeg har fremdeles et flott forhold til Red Bull, og jeg vil fortsette å jobbe med de herlige folkene jeg kjenner der. Men på grunn av politikk i Norges Skiforbund er det ikke lenger mulig å ha logoen på hjelmen min, men jeg er fremdeles et stolt medlem av Red Bull-teamet, skriver han.

Alpinisten måtte droppe hjelmavtalen da skiforbundet forlenget med hovedsponsoren Telenor ut 2022. Avtalen på rundt 110 millioner kroner krever at alpinistene har Telenor-logoen på hjelmen.

Sak i EFTA-domstolen

Debatten om private sponsorer har vært et hett tema i Alpin-Norge. Henrik Kristoffersen har ønsket å inngå en tilsvarende avtale som Svindal med Red Bull, men har blitt nektet av skiforbundet.

Svindal inngikk sin avtale i 2010 da andre regler gjaldt og har fått følgelig lov til å bruke logoen inntil nå.

Kristoffersen har saksøkt Norges Skiforbund. For øyeblikket er striden til behandling i EFTA-domstolen som skal avgi en rådgivende uttalelse om tolkningen av EØS-avtalen. Deretter kommer saken opp i det norske rettssystemet.

Får stor betydning

EFTA-domstolen er øverste autoritet i saker om omhandler tolkning av EØS-avtalen. Domstolens rådgivende uttalelser er ikke rettslig bindende, men de tillegges vesentlig vekt i norsk rettspraksis.

Uttalelsen vil dermed ha stor generell betydning for idrettsutøvere og deres mulighet til å fremme private sponsorer i konkurranse for landslaget.

I 2016 ba Kristoffersen om å kjøre med Red Bulls logo på hjelmen i påvente av en rettskraftig dom, men fikk ikke medhold av Oslo tingrett.