– Mange kommer for å se Norge, men mange kommer for å se han òg.

Landslagssjef Ståle Solbakken snakker om sin aller største stjerne.

Erling Braut Haaland er på plass med landslaget før kampene mot Skottland lørdag og Kypros tirsdag.

De to kampene er allerede utsolgt.

Det er i sterk kontrast til møtet med Kypros i Nations League for fem år siden. 5172 tilskuere møtte opp den gangen for å se et landslag som vant 2–0 etter to mål av Stefan Johansen.

Haaland var ikke i troppen. Martin Ødegaard satt hele kampen på benken.

Sander Berge spilte kampen. Når vi stiller spørsmålet «Hva har skjedd?» om den store forskjellen, er ikke midtbanespilleren i tvil.

– Erling Braut Haaland og Martin Ødegaard har vel skjedd. Det er moro. Det er et massivt løft, det merker vi også, sier Berge til VG.

– Det er en ekstrem forvandling. Alle har løftet seg og blitt enda sterkere, og så har vi to verdensstjerner som gjør det til en annen sak. De setter standarden og løfter oss andre også, sier Berge.

Ståle Solbakken istemmer:

– Kypros-kampen er allerede utsolgt og det hadde aldri skjedd før. Tidligere hadde man ventet og sett Skottland-kampen og så hadde det vært 8000 mot Kypros. Men det er nettopp fordi vi har to spillere på en høyere hylle, sier landslagssjefen.

Publikumseksplosjonen vises også på bankkontoen til NFF. I regnskapet fra 2022 står forbundet oppført med rett i underkant av 27 millioner kroner i billettinntekter.

Det samme tallet for 2018 var 8,7 millioner.

– Vi måler interessen for landslagene våre løpende, og interessen for både A-herrer og A-kvinner har aldri vært høyere, skriver markedsdirektør i forbundet Runar Pahr Andresen i en e-post til VG.

– Landslagene våre kjennetegnes av et sterkt kollektiv og at de står sterkere sammen, men det er selvsagt noe helt spesielt med superstjerner som Haaland og Ødegaard. Det er klart at det er ekstra attraktivt å komme på kamp når noen av verdens beste fotballspillere spiller med flagget på brystet, fortsetter han.

Regnskapene viser også at inntektene fra samarbeidsavtaler har økt med over 30 millioner kroner fra 2018 til 2022.

– NFF har langsiktige avtaler med våre partnere som løper over flere år, så enkeltspillere har ikke umiddelbar effekt på våre samarbeidsavtaler. Likevel nyter vi godt av en sterkt økende interesse for norsk fotball generelt og for landslagene våre, skriver NFF-direktøren.

– Går det an å tallfeste hva disse to har betydd for NFFs økonomi de siste årene?

– Det er vanskelig å tallfeste spesifikt (...) siden det strengt tatt er landslagene og ikke enkeltspillerne som er verdien. Likevel ser vi at store profiler bidrar til et løft av blant annet billettsalg, draktsalg og interesse, skriver Pahr Andresen.