1. april tråkket Nobina på bremsen, og nektet å kjøre deler av rutetraseen til rute 24. Årsaken var at de lange bussene fikk skader av å kjøre på deler av strekningen.

I første omgang ble busser fra Cominor leid inn for å kjøre passasjerene til Kraftforsyningen – hvor Nobina gjenopptok ruten som normalt, og senere satte Nobina inn kortere busser for å kjøre på strekningen. 1. juli rettet kommunen opp veistrekningen, og Nobinas lange busser kjører igjen på strekningen. Konflikten er likevel langt fra over.

Millionregning

– Saken er fortsatt uavklart og henger litt i lufta. Vi har fått tilsendt døgnmulkt på 175.000 kroner for hver dag bussene våre ikke kjørte ruten, i tillegg til hver dag ruten ble kjørt med de kortere bussene. Troms Fylkestrafikk mener vi har misligholdt kontrakten, mens vi står fast på at vi ikke kan pålegges å kjøre en strekning som skader bussene våre, sier Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina.

Direktør i Troms Fylkestrafikk, Kurt Bones, bekrefter at den totale regningen er på 15 millioner kroner.

– Det er et høyt beløp, men kontrakten har en bestemmelse som sier at misligholdt kontrakt resulterer i en døgnmulkt på 175.000 kroner, sier han.

Tydelig uenighet

Ingen av partene legger skjul på at det fortsatt er sterk uenighet i hvem som har rett i den pågående konflikten.

–Vi har ingen planer om å løpe til banken for å betale døgnmulkten vi har blitt pålagt. Det er snakk om et veldig høyt beløp, beskjedenhet er ikke kjennetegnet til Troms Fylkestrafikk, sier Nilssen.

Ifølge Bones har Nobina stevnet Troms Fylkestrafikk for tingretten, og saken skal opp i januar 2015.

– De har ikke stevnet oss for denne saken direkte, men det er en sammenheng mellom sakene. Nobina har stevnet oss inn fordi de mener at de har et økonomisk tap i skade på bussmateriell i forhold til veistandarden der traseene går, og de mener at kravet vi stiller om bussmateriell ikke egner seg i Tromsø. Vi mener at veistandarden er den samme nå som den var da Nobina leverte sitt driftstilbud. I stevningen er det ikke satt noe beløp, men før det ble aktuelt å ta saken til retten var det snakk om at de krever oss for et beløp på rundt 19 millioner kroner, sier Bones.

Direktøren tror ikke det vil bli en løsning på konflikten før saken har vært oppe i retten.

– I stevningen vil det først kjøres en fastsettelsessak – for å fastsette hvem som er den ansvarlige part – før man så fastsetter et beløp, sier Bones.

– Det er kjedelig å måtte bruke mye tid på en slik sak, men vi kan ikke ta lett på ting som vi mener er brudd på kontrakten. Det er ikke akkurat noe drømmesamarbeid mellom oss, sier Bones.

STÅR PÅ KRAVENE: Kurt Bones, direktør i Troms Fylkestrafikk, mener de har rett til å kreve Nobina for 15 millioner kroner.