Magasinet «Works that Work» er i Tromsø for å finne de gode historiene fra Nord-Norge. Magasinet kom med sin første utgivelse på 14. februar 2013 og arbeider med å få fram design til vanlige folk, ikke bare fagfolk.

De er lokalisert i Nederland og satser nå på egne temasider for Nord-Norge.

- Vi har lært at i hardere klimaer, så er mennesker mer kreative når det kommer til design. Det er en overlevelsesmekanisme å komme med nye ideer, sier redaktøren for bladet, Peter Bilak.

- Det at folk i det hele tatt bor her er et bevis på at folk finner spesielle måter å håndtere naturen på, legger han til.

– Kan ikke love noe

Magasinet med temasider fra landsdelen vil trolig komme ut i oktober 2014.

- Jeg kan ikke love noe, men planen er at det skal komme i vår fjerde utgave. Vi vet ikke enda hva slags form det vil ta, sier han.

Vil ha lokale tips

De har egen workshop under oppholdet slik at lokalkjente kan komme med innspill til det som er typisk nordnorsk. Og de har allerede fått inn flere forslag.

- Det er litt hemmelig, men vi har fått inn en del forslag på arkitektur og de ekstreme løsningene vi har her på grunn av klimaet. Det gjelder blant annet spark, historien bak tørrfisk, bruk av reinskinn og lignende, sier Michele Widerøe, prosjektleder for NODA, som samarbeider med «Works that Work» med dette prosjektet.