Arbeidet med å rydde tomt og legge til rette for skipsverftsaktiviteter nord på Stakkevollveien er allerede godt i gang. Det til tross, vil daglig leder Åge Hansen helst etablere seg på andre sida av Tromsøsundet, hvor Tromsø Havn er i full gang med å bygge nye havnefasiliteter.

Kort tid på seg

– Jeg tror det er fornuftig å bygge skipsverft på Tønsnes og ikke på øya. Vi forventer stor aktivitet der i forbindelse med den framtidige olje- og gassaktiviteten i nord.

I løpet av et par år må Tromsø Mekaniske (datterselskap av Tromsø Skipsverft) avslutte virksomheten sin på Skansen og flytte til nytt industriområde.

– Vi har visst ei stund at vi må ut herfra, derfor kjøpte vi ei tomt på Skattøra av kommunen og har prosjektert skipsverft her, sier Hansen.

Tomta er ryddet for skog og første byggetrinn innebærer utfylling av 30 måls tomt, etablering av et mindre verksted – i første omgang til industriell satsing. På sikt skal det fylles ut 60-70 mål. Til sammenligning er tomta på Skansen 20 mål.

Mest realistisk

– Det er snakk om store investeringer, og vi jobber med å få inn andre investorer. Det er interesse for mekanisk industri med hensyn til fremtidige olje- og gassaktiviteter.

De har også opsjonsavtale med Tromsø Havn om kjøp av tomt på Tønsnes, med plass for ei tørrdokk og to overbygde slipper. Selv om lysten er størst for å etablere seg her, er tidsfaktoren et usikkerhetsmoment.

– Det vi selv har kontroll med og som er et realistisk alternativ per i dag er planene nord på Tromsøya. Selv om ting ligger bedre til rette på Tønsnes, vil vi ikke dit for enhver pris. Vi håper og ønsker at Tromsø Havn skal lykkes, slik at Tønsnes blir et aktivt maritimt industriområde, med flere bein å stå på for oss. Men det er en viss usikkerhet om hvor fort det går på Tønsnes. Området er ikke regulert, arkeologiske utgravninger må gjennomføres, og det er mange ting som må på plass der, sier Åge Hansen.

Mye å gjøre

I dag begrenses mye av aktivitetene og inntektsmulighetene av trange forhold på Skansen. Tromsø Mekaniske har derfor leid areal av Tromsø Havn i Breivika for ei flytedokk på over 100 meter, som kan større skip.

– Vi har godt med oppdrag, men det er vanskelig å drive på et gammelt anlegg. Med ny flytedokk på plass i Breivika i løpet av sommeren/høsten, kan vi ta oppdrag vi må si nei til i dag, sier Åge Hansen.