Det er to enormt viktige stikkord i argumentasjonen for Nord-Norgebanen: Gods og klima. Merkelig nok ble ingen av disse tatt stilling til i lederartikkel i iTromsø, hvor behovet for jernbane i nord ble avfeid.

Etter samferdselsministerens besøk i Tromsø denne helga, blomstret debatten om Nord-Norgebanen nok en gang. Lederartikkelen er et godt eksempel på at det er behov for mer kunnskap om saken, og at denne debatten gjerne skulle vært oppe langt oftere.

Grunnen til at nordlendinger ønsker en Nord-Norgebane er nemlig ikke at vi enten vil ha en billig måte å reise på ferie, eller at vi er bitre over å bli nedvurdert fordi vi er nordlendinger. Og billigere flybilletter har ikke løst problemet med manglende infrastruktur i nord.

Nord-Norge er en landsdel i stor vekst, og framtiden er avhengig av ressursene våre. I dag har vi enorme mengder godstrafikk som fraktes med trailere på vegene, og godstrafikken øker stadig. Dette sliter på vegene, det bidrar til å svekke trafikksikkerheten, og det står for enorme klimagassutslipp.

Vi kan ikke ta unna godsøkningen bare ved å ruste vegene. Vi trenger jernbane i nord fordi det er absolutt nødvendig med en effektiv og klimavennlig transportmåte for den økende godstrafikken.

Du må gjerne velge SAS eller Norwegian framfor NSB når du er ute å reiser, men all fisken fra Nord-Norge kan nok ikke gjøre det samme.

Det er altså ingen grunn til å la engasjementet synke proporsjonalt med flyprisene, for vi må tenke litt lengre enn til våre egne ferieplaner. Hele Norge vil tjene på at vi binder landet sammen, og det vil klimaet også.