Debattspaltene hos iTromsø har innlegg fra Peter A Jensen 26. juni og Sigurd S Pedersen 28. juni som begge priser bomsystemet i Tromsø og bruker nullvekst i biltrafikken som vesentlig argument.

Nullvekst i utslipp og nullvekst i bilkjøring med nullvekst i trafikk er tre forskjellige ting, og anti-bilistene blander kortene og bedriver falskspill. Reduksjon i utslipp er noe som de fleste kan være enige om. Men det blir dårlig logikk og begrunnelse når anti-bilistene later som dette automatisk skal bety nullvekst i bilkjøring og nullvekst i trafikkmengder.

Årsaken ligger i innsats fra bil- og motorfabrikker til å redusere motorenes utslipp og bedre effektivitet, pluss den sterke overgangen til elbiler. Elbilbruken overgår alle prognoser, og Norge er på topp i verden. Motorene i fossilbiler er blitt mye bedre med mindre utslipp og langt over de krav til forbedring som ble lansert som høye utslippskrav. Utslippskravene er blitt så mye overoppfylt at bilkjøring og trafikkmengder kan vokse mye, uten at kravene til utslipp blir brudt.

Så reduserte utslipp oppnås selv om bilkjøringen skulle vokse og trafikken skulle vokse. Denne grunnleggende usannheten fra anti-bilistene blir brukt til å kvele Tromsøs trafikk og begrunne bomsystem og pengebruk som er uten logisk eller fornuftig grunnlag.

Bilkjøring er noe av det mest produktive som mennesker har oppfunnet, både som personbiler, elbiler, lastebiler og svære vogntog. Kampen mot bilbruk er noe av det mest økonomisk destruktive som finner sted, særlig i Norge hvor vi overoppfyller utslippskrav og er på topp i elbilbruk. Vi bør ikke la anti-bilister og misforledete miljøvernere dirigere angrepet mot bilbruk og dermed imot Norges økonomiske fremgang.

Når de tvinger fram reduksjon i Norges bilbruk mer enn i andre land, så påfører de næringslivet og andre bilbrukere lavere effektivitet i hverdagen, og derved dårlig konkurranseevne for norsk økonomi. De påfører oss klare ulemper i den internasjonale konkurransen. Og det blir selvforskyldt når vi lar anti-bilistene få herje fritt som de vil.

Anti-bilistene er nå i ferd med å kjøre Tromsøs kommune-økonomi rett på skraphaugen ved å ivareta et bomsystem som har kjørt fallitt på under et halvt år. Begge avisene har hatt reportasjer om inntektssvikten på 25-30 % etter 4-5 måneders drift.

For årsbudsjettet på 299 millioner kroner kan svikten bli på 70-90 millioner per år som vil ramme kommunekassa og/eller bilbrukerne, hvis bomsystemet skal fortsette. I tillegg kommer svikt for driftskostnadene og overskridelser på gjennomførte prosjekter, som vi vet vil komme.

Til sammen blir dette klart mer enn kommunen kan fordøye eller bilistene kan betale. I så fall blir løsningen uunngåelig, bomsystemet må avskaffes. Tromsø har ikke økonomisk ryggrad til å takle dette.

Fra forhandlingene med staten om bypakken kom det pressemelding 22. juni om at alt er bra og enighet forventes i august. Det er et dårlig forsøk på å holde bomsystemet borte fra valgkampen, dvs at velgerne får ikke vite om tap og underskudd før det er for sent.

I forhandlingene med staten og fylket er IKKE den nevnte inntektssvikten og svikt for driftskostnader og prosjektoverskridelser med. Dvs at man egentlig forhandler om luftslott som kan ta livet av kommunens økonomi.

Hvis bomsystemet skal leve i 15-20 år, så kan svikten bli på 2-3 milliarder kroner over en slik periode.

Veiprosjekter er nedprioritert i bypakken og Kvaløyforbindelse er havnet utenfor det som bypakken kan finansiere og betale for. Dermed er svikten total for bilbrukerne som skal betale mesteparten av utgiftene.

De har ikke lengre noe grunnlag for å delta i en fiasko som ikke gir noe resultat tilbake. Høyres forslag 21. juni i kommunestyret om oppdatert utredning av Kvaløyforbindelse ble forkastet av flertallet. Da er det ikke grunnlag lengre for å støtte bypakken med bommer og sonesperringer over hele Øya.

Det enkleste kan bli å droppe bommer og sonesperringer og gjeninnføre drivstoffavgiften, der vi alle betaler mindre og rettferdig etter kjørelengde. Så kan vi betale egne bompenger til Håkøyforbindelse når den tid kommer. Da først begynner reduksjon av køer, avstander og tidsbruk for bilbrukerne i Tromsø.

I Jensens artikkel hevdes at bompenger og bypakke er «byens største utviklingsprosjekt noensinne» og «bilbrukerne taper hundrevis av millioner på køståing hvert år». Nå kan anti-bilistene «utvikle» Tromsø kommune til en finansiell ruin. I tillegg rammes næringslivet som vi alle er avhengige av.

Anti-bilistene er blitt for grådige. De har forgrepet seg på bomkassa og kommunekassa.

Godt valg 2023!