Onsdag ble det klart at bussprisene for enkeltbilletter kjøpt kontant på bussen i Tromsø øker fra og med 1. januar 2015. Dette innebærer at Tromsø nå tilbyr de dyreste av disse billettene i landet sammenlignet med årets priser andre steder.

– Folk som tar buss hyppig og benytter seg av periodekort, blir nok ikke å merke så mye til økningen. Men prisøkningen har vært for stor de siste årene og i tillegg er tilbudet tatt noe ned. Dette har vi i Nobina merket. Både tilbudet og prisøkningen kommer ikke brukerne til gode slik det er nå, konstaterer Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina.

– Dårlig utvikling

Fra nyttår vil bussprisene ligge på 50 kr for en enkeltbillett for voksne og 25 kr for barn/honnør. Sammenliger man med de nåværende prisene i Stavanger og Bergen koster en bussbillett 41 kr for voksne og 21 kr for barn. Av de største byene i landet er det kun de nåværende prisene i Trondheim som kan matche de nye prisene i Tromsø.

– Dette er en dårlig utvikling for busstilbudet i byen. Man må gjerne betale mer på bussen da vi ikke ønsker at sjåførene skal kjøre med masse kontanter, men de andre tilbudene må være rimeligere slik at folk benytter seg av disse, sier Nilssen.

At folk slutter å ta buss er i midlertidig ikke noe Fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms fylkeskommune, Ivar B. Prestbakmo, bekymrer seg over.

– Prisøkningen vil nok ikke påvirke antallet som tar buss da de fleste benytter seg av kort og dette er veldig billig. Dermed er prisen på enkeltbilletter det minst interessante å snakke om, sier han.

– Målet er at folk setter fra seg bilen og benytter seg av de andre tilbudene. Vi trenger en offensiv satsning fra Troms Fylkeskommune for å få dette til, konstaterer Nilssen.

Ingen kontanter

Det er ikke bare i storbyene man får kjøpt billigere enkeltbilletter på bussen. I Bodø koster en slik billett per nå 34 kr for voksne og 17 kr for barn. Vi må heller ikke lengre enn til Harstad før prisene blir betraktelig lavere. Her koster bussbilletten hele 16 kr mindre for voksne og 7 kr mindre for barn/honnør enn i Tromsø.

– Billettprisene i Tromsø og Harstad er de samme, men høyere pris i Tromsø skyldes ombordtillegget. Ombordtillegget er et reint tiltak for Tromsø by som tidligere fylkesråd innførte noen år tilbake. Vi vil at folk skal forstå at vi ikke ønsker kontanter på bussen, sier Lars Sigurd Eide, markeds- og informasjonssjef i Troms fylkestrafikk til dette.

– Prisøkningen på tillegget er helt bevisst da vi ønsker at færrest mulig skal reise kontant. Det er allerede få som betaler kontant og vi vil få slutt på det etter hvert, legger Prestbakmo til.

– Kjøp busskort

Likevel vil de fleste andre prisene ikke øke med bruk av bussen. Et månedskort for voksne for 30 dager vil ha samme pris som i 2014 med 700 kroner i måneden.

Månedskort for barn øker fra 260 til 280 kroner per måned, mens et månedskort for ungdom øker fra 260 til 290 kroner.

Ung voksen billett, som er for de fra 20-30 år, får samme pris på 420 kroner i måneden.

– Min oppfordring til alle Tromsøværinger er å kjøpe busskort da man sparer betraktelig mye penger på dette, sier Prestbakmo.

Bedrer busstilbudet

Samtidig kan studenter glede seg over et bedre busstilbud fra høsten 2015.

– Fra nyttår kommer vi til å styrke rutetilbudet i Tromsø. Vi planlegger en økning i avganger i hovedsak til UiT og UNN, nå som de også innfører parkeringsavgift der borte. Planleggingen vil foregå i vår og fra høsten, vil det bli hyppigere avganger fra byen og til universitetsområdet. Det er i byene vi i all hovedsak kan skufle unna folk med kollektivtrafikk, så derfor kommer vi til å øke og styrke tilbudet der, sier Eide.

Reagerer på prisene

Den økte prisen på enkeltbillettene på bussen får tromsøfolk til å reagere.

– Det burde være billigere, og med så høye priser er tilbudet for dårlig for de som kanskje ikke tar så mye buss, sier Rikke Ludvigsen (29).

– 50 kr for en enkeltbillett er mye og absolutt for dyrt. Jeg er student og er helt avhengig av buss, så det skulle gjerne vært rimeligere, legger Silje Græsli (23) til.

Avhengig av busskort

Jentene benytter seg av busskort, og tar buss bortimot hver dag.

– Det er jo selvfølgelig mye billigere når man har busskort. Jeg ville nok ikke tatt buss om jeg måtte kjøpt enkeltbillett, sier Græsli.

Og får støtte fra Ludvigsen.

– Ja, det er jo annerledes når man har busskort.

Likevel tenker jentene at høyere priser kan føre til at flere tar bilen i stedenfor å hoppe på bussen.

– Det blir jo et dårligere tilbud, og jeg tenker jo at flere kjører bil. Sånn sett kan det jo ikke være bra for miljøet, sier Charlotte Rosbæk (29).

FOR STOR: Driftssjef Magnar Nilssen mener det har vært en for høy prisøkning de siste årene. Foto: Gina Johansen
FOR DYRT: Charlotte Rosbæk (f.v.), Rikke Ludvigsen og Silje Græsli er enige om at prisen på enkeltbilletter er for høye. Foto: Ronald Johansen