Fra 1. juli styrkes forbrukerens rettigheter da Forbrukerrådet utvider sitt meklingstilbud. Nå er det etablert et eget regionsenter i Mack-kvartalet i Tromsø som skal hjelpe forbrukere over hele landet med å få meklet sin sak.

– Vi har allerede gode forbrukerrettigheter i Norge, men med det nye EU-direktivet som trår i kraft fra 1. januar 2016 vil forbrukerne få klagerett på langt flere tjenester enn i dag. Vi styrker den norske forbrukerens rettigheter allerede fra nå av med dette, sier forbrukerminister Solveig Horne (Frp), som sto for den offisielle åpningen i dag.

Frisør- og taxiklager

Den nye klageordningen omfatter dermed også varer og tjenester som faller utenfor Forbrukerkjøpsloven, som for eksempel misnøye med frisørbehandlingen, skitne hotellrom eller festival-klager.

– Dersom man mister et fly fordi taxien er forsinket, så har det ikke vært noen klagemuligheter annet enn å gå til domstolen. Det er kostbart og tidkrevende, og forbrukeren velger ofte å ikke gå videre og ender slik som den tapende part. Det endrer vi nå ved å etablere et lavterskeltilbud for forbrukerne som vil kunne mekle i slike saker for å komme fram til en løsning, sier Horne.

Valgte Tromsø

Forbrukerminister Solveig Horne lover 15 juriststillinger til Tromsø, og rekrutteringsarbeidet er allerede i gang. Ni av stillingene er allerede besatt og fra og med i morgen 1. juli vil det være ansatte på jobb klare til å ta imot klagesaker fra hele landet.

– Forbrukerrådet i Tromsø har allerede et godt og velfungerende miljø, det er robust og vil takle et nasjonalt ansvar på en bra måte. Det er også et solid fagmiljø i byen som sikrer rekruttering i fremtida. Det var lett å velge Tromsø, sier Horne.

Stort behov

Regiondirektør i Finnmark og Troms, Helene Falch, er veldig glad for at regjeringen valgte Nord-Norge og Tromsø da et nytt regionkontor skulle åpne. Hun sier at de er spent på hvilke varer og tjenester folk vil klage på og som Tromsø-kontoret skal håndtere.

– Det er utvilsomt et behov for en utvidet ordning. Vi har en stor spredning i ulike saker i dag, men vi har bare kunnet gi råd og veiledning i mange av dem, selv om vi også har sett at forbrukeren har en god sak i utgangspunktet. Samfunnet vårt i dag består av en rekke nye varer og tjenester som ikke er omfattet av lovverket, som for eksempel strømmetjenester på nett via leverandører som Netflix. Vår oppgave blir å hjelpe til slik at forbrukeren og den næringsdrivende skal komme fram til en minnelig løsning.

Styrker Tromsø

Ordfører Jens Johan Hjort (H) er full av lovord over etableringen.

– Dette er fantastisk og vil styrke Tromsøs posisjon. Det er rift om juristjobber og med 15 nye stillinger etablert her vil byen bli enda mer attraktiv å flytte til. Det er også en styrke for jus-miljøet her, sier Hjort.

Det mener også Markus Hoel Lie, prodekan ved juridisk fakultet på UiT og nestleder i Forbrukertvistutvalget. Han er glad for at Forbrukerrådet i Tromsø nå får et nasjonalt ansvar.

– Det gir nyutdannede jurister flere muligheter, da vi vet at Tromsø er et pressområde for jurister. Det er et solid og høyst kompetent fagmiljø her og når vi vet at 75 prosent av klagesakene skal avgjøres på dette kontoret, så er det viktig at man har fokus på kvaliteten på den juridiske rådgivningen, sier han.

STYRKER BYEN: Prodekan Markus Hoel Lie og ordfører Jens Johan Hjort tror det nye kontoret vil styrke jus-miljøet i Tromsø. Foto: Siv Eli Vuolab
NYTT SENTER: I splitter nye lokaler på Mackgården skal 15 nye jurister være på plass i løpet av året. Allerede fra i dag av vil det være ansatte på jobb klare til å ta imot klager fra hele landet. Foto: Siv Eli Vuolab.