Eiendomsforvaltnings og -utviklingsselskapet Pellerin reagerer på Tromsø kommunes stenging av Kaigata, rett på utsiden av The Edge.

– Vi fikk ingen forvarsel om at veien skulle stenges. En dag sto plutselig bare betongblokkene i veien, sier administrerende direktør Kenneth Bless i Pellerin.

Han peker på en rekke utfordringer i forbindelse med sperringen.

– All varelevering, søppelhenting, tankbil (øl), tømmebil for fettutskiller og servicebiler som skal til og fra Skarven må nå finne seg en plass og snu bortenfor «rundkjøringen», nedenfor Kaigata 4. Deretter må de rygge hele veien fram til smuget mellom Skarven og The Edge. Enten må man rygge inn eller så må man rygge ut. Det er ingen plass å snu da det er forutsatt at man skal kunne bruke den veien som nå er stengt, sier Bless.

– På den andre siden av sperringen, på Strandtorget, hersker det nå også kaos. All nødvendig trafikk inn til Strandtorget må rygge inn fra krysset ved 7-eleven, mot innkjøring forbudt skilt, eller man må rygge ut. Heller ikke her er det noen plass å snu, legger Bless til.

Økonomiske tap

Pellerin har fått sin advokat til å sende et brev til kommunen. Der ber de om en redegjørelse og forteller om konsekvensene kommunens manglende vedlikehold av veien og stengingen har fått.

– Med bakgrunn i den uforsvarlige opptredenen Tromsø kommune har utvist som veimyndighet i denne saken, varsles det allerede nå om at Strandtorget 1 AS og A/S Pellerin vil holde kommunen erstatningsansvarlig for alle relevante økonomiske tap som oppstår som følge av den aktuelle situasjonen, står det i brevet.

Bless lurer på hva slags plan kommunen har for å få veien åpnet, og hvordan man i mellomtiden har tenkt det løst når vinteren snart kommer og det skal måkes snø på veien.

– Hvordan de har tenkt at det skal foregå vet jeg ikke. Det er også betenkelig at de har sperret veien, slik at heller ikke utrykningskjøretøy kan passere. Vi har i brevet bedt om et snarlig møte men har ikke hørt noe fra kommunen ennå, sier han.

Bekymringsmelding

Veien ble sperret av etter at Tromsø Havn kom med en bekymringsmelding til kommunen.

– Veien er stengt fordi tredekket på den ytterste delen er kjørt i stykker, sier trafikkonsulent Sten Jarle Jensen i Tromsø kommune.

I 2013 utarbeidet Multiconsult en tilstandsrapport for det aktuelle veistykket. Der kom det fram at det var behov for utbedringer.

– Rapporten konkluderer med at den underliggende massen er ustabil og ikke tåler belastning. Vi har nå bedt Multiconsult om å utarbeide en ny rapport. Den er ventet i løpet av noen uker, sier havnedirektør Halvar Pettersen ved Tromsø Havn.

– Skjedd en glipp

– Burde dere ikke informert de berørte partene om at dere stengte veien?

– Jo, her har det nok skjedd en glipp. De skulle ha fått beskjed. Stengingen av veien måtte skje ganske fort, i og med at kaia er ødelagt, sier Jensen i kommunen.

Han sier at de nå skal rette opp feilene som kommer fram i den nye rapporten.

– Hva med utrykningskjøretøy i perioden veien er stengt?

– Utrykningskjøretøy har lov til å kjøre mot skiltmerking. De kan derfor kjøre ned mot kaia fra 7-eleven, selv om skiltingen forbyr det, sier Jensen.