I Næringsforeningas konferanse "Vær så god!" skal det handle om hvordan ny kjøperadferd påvirker bedrifter i Tromsø, hva betydningen av de nye trendene er og hvordan man kan tilpasse seg de endrede kjøpemønstrene.

Les mer: Bruker milliarder på netthandel.

Netthandel

I den anledning har de hentet inn fire ulike foredragsholdere: Karin Fevaag Larsen fra Ny Giv, Agnete Ryeng fra Visit Tromsø, Lars E. Haartveit fra Virke og Viktor Thunmarker fra Google.

Sistnevnte skal snakke om netthandel, og hvordan norske bedrifter kan tilpasse seg det faktum at norske forbrukere er de mest digitale i verden.

- En del butikker ser på netthandel som en trussel, men netthandel gir bedriftene muligheter, sier markeds- og kommunikajsonsansvarlig Inger-Lise Brones i Næringsforeninga.

- Netthandel øker mer enn tradisjonell butikkhandel og det er mye muligheter i å ha en nettbutikk, legger hun til.

Les mer: Mathandel på nett kan true butikkene.

Trender

Konferansen er i hovedsak for service- og handlesnæringen.

- Vi får ei digitalisering av varehandelen, men samtidig er det også mange andre trender som kommer. Hva er i tiden? Hvilken handel går frem? Og tilbake? Google vil snakke om mulighetene som ligger i sosiale medier og det å ha nettbutikk. Mange vil jo heller handle hos den lokale butikken, hvis den lokale butikken er på nett, mener Brones.

Agnete Ryeng fra Visit Tromsø skal snakke om de mulighetene som store arrangementer gir for handelsnæringen, og skal legge frem en ny studie om arrangementsturisme.

Nasjonale utfordringer

Endringer i kjøperadferden, og bedriftenes behov for å omstille seg, er slett ikke noe som er unikt for Tromsø.

- Dette er et aktuelt tema for varehandelen i hele landet - det er like store utfordringer i Oslo som i Tromsø, sier Brones.

Konferansen avholdes 25. mars.