Terje Walnum kommer i bladet iTromsø 12. september enda en gang med Tindtunnelen som den beste start på Tromsø sine transportbehov. Kommunestyret har vedtatt at det skal planlegges for E8 etter en østre trasé i Ramfjorden og kommunestyret har vedtatt at det skal settes i gang planlegging av ny forbindelse til Kvaløya. Kommunestyrets satsing på E8 og ny kvaløyforbindelse er marsjordren til byrådet som planmyndighet og Statens vegvesen som tiltakshaver. Disse har ansvaret for å gjennomføre kommunestyrets vedtak.

For bare ett år tilbake var Statens vegvesen imot begge disse oppgavene. Byrådet har jobbet iherdig med å få Statens vegvesen til å sette i gang planlegging av begge disse tiltakene og våren 2014 startet vegvesenet arbeidet med begge, etter at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bestemte at lokaldemokratiets vilje skulle gjennomføres. Kvaløyforbindelsen har største og viktigste prioritet i Transportnett Tromsø, hvor undertegnede som styringsgruppens leder har krevd at Statens vegvesen tok det inn i dette fellesprosjektet for byområdet.

Dette setter lokaldemokratiet og folkeviljen i fokus og viser at byrådet i Tromsø har måttet kjempe, men vunnet fram.

Planlegging tar lang tid og selv om vi skulle ønske mye raskere prosesser, må lovbestemte prosesser følges. Det er imidlertid viktig å jobbe etter den prioritering kommunestyret har bestemt uansett.

Tindtunnelen er et svært kostbart prosjekt og selv om det gir en kortere reisetid inn til Tromsø sentrum er dagens vei rundt Hundbergan og Berg en god innfartsvei. Vil samtidig oppfordre Tindtunnelen til å kontakte Statens vegvesen og be dem om å vurdere om Tindtunnelen kan være et nytt prosjekt som kan drives fram til prioritering i neste NTP.

Byrådet og kommunestyret mener det er forbindelsen til Kvaløya, der det er bilkøer, der ”blålysetatene” er bekymret for beredskapen, der det blokkeres for boligbygging som er mest kritisk i tillegg til ny E8.

Jeg synes det blir bak mål av Terje Walnum å henge ut byrådet for manglende veisatsing i Tromsø.