Svar til Ole M Johansen (Frp) i Tromsø 9. september med tittel ”Vegsatsing i Nord-Norge”. Det er grunn til å gratulere Frp og Høyre med veiresultater og asfaltering for Troms fylke og hele landet. Men i landsdelens største by Tromsø er det liten grunn til applaus, med en Frp-er som ansvarlig byråd for Byutvikling og veiprosjekter.

Statsminister Erna har øremerket 5 milliarder kroner til fire Tromsø-prosjekter: E8 Ramfjord, Tindtunnelen, ny Kvaløyforbindelse og fergefri Ullsfjordforbindelse. Frps byråd Alvarstein i Tromsø ignorerer regjeringens løfter og avviser behandling av Tindtunnelens planforslag. Hun har nå lovstridig forsinket plansaken fra august 2012, hittil i 25 måneder.

5 milliarder fra Erna. De 5 milliardene til Tromsø frigjøres etter hvert som kommunen foretar veiplanvedtak i kommunestyret. Hittil etter tre års styre i Tromsø har man ikke fått på plass et eneste godkjent veiplanvedtak for byens hovedinnfartsårer. Dessverre for Tromsø ligger det an til at Frp og byrådet skal møte velgerne om 1 år helt uten brukbare vegplanvedtak i hele 4-årsperioden. Det er litt av en rekord.

Byråd Alvarstein ignorerer valgprogrammene til både Frp, Høyre og Venstre. Hun klarer ikke å styre byråkratene i Byutviklings planavdeling til å følge partienes programmer.

I kommunedelplanen for Ramfjord i vår fremla byråden traséforslag for E8 som har fått omfattende innsigelser fra viktige institusjoner, og alle tidsplaner ryker. Meklingen hos fylkesmannen i juni ble resultatløs, den ble først omberammet til oktober, nå er den utsatt på det uvisse på grunn av nye undersøkelser. Alvarstein satser på E8-trase via Nordbotn og Sandvikhøyden, den lengste og dyreste veitraseen av alle alternativ.

Hvis hun vil fremme Tindtunnelens plansak, så blir kjøreveien 13,5 kilometer kortere og innsigelsene faller bort, og dermed fjernes forsinkelsene. Bilbrukerne og næringslivet ønsker dette. Hvordan kan byrådet si nei til byens største anleggsprosjekt til 2,6 milliarder kroner og steinmasser 4–500 millioner kroner?

Forsinket Kvaløyforbindelse. Ny Kvaløyforbindelse er svært forsinket, i et samarbeid mellom Byutviklings planavdeling og Vegvesenet, hvor byråden er leder for styringsgruppen. Man ligger langt bak en tidsplan for planvedtak til desember 2015 for å få bevilgning i NTP (Nasjonal Transportplan) 2018–21. Dårlig fremdrift kan føre til at ny Kvaløyforbindelse ikke får bevilgning før i 2022.

Likevel hevder byråden at ny Kvaløyforbindelse skal prioriteres foran Tindtunnelen. Vi leverte ferdig plan til kommunen i 2008 som ble oppdatert i 2012. Hvis vi skal vente på den forsinkede Kvaløyforbindelsen, så vil Byutvikling og byråden påføre Tindtunnelen en grunnløs forsinkelse på over 14 år!

Statsministerens øremerking av 5 milliarder til Tromsø tillater byen å behandle flere veiprosjekter samtidig. Nå er det snart bare Tindtunnelen som gjør det mulig for byrådet å fremme et godkjent veiprosjekt i denne 4-årsperioden. Vi ber om bedre fremdrift til nytte for Tromsøs næringsliv og alle E8-veibrukere. Frp kan vinne enormt hos velgerne hvis de griper tak i Byutviklings fremdrift.