FAU-leder Kristine Larsen oppfordrer alle foreldre til å komme på møtet, som finner sted i gymsalen på Selnes skole klokken 19.

– Det er fint å få engasjerte foreldrene på banen, for det angår dem i aller høyeste grad.

– Ikke sunt

Larsen synes det er merkelig at norske 6-åringer har like lange dager som elever videregående skole.

– Mange av disse ungene kommer på SFO svært tidlig om morgenen, og så har de skole til klokken 13.00. Deretter blir mange igjen på SFO, kanskje helt til klokken 16.30. Det er jo lengre enn en vanlig arbeidsdag, og ungene er både fysisk og psykisk slitne. Da er det helt feil at de skal måtte begynne med enda ny økt når de kommer hjem fra skolen.

Les også: Her er resultatene fra de nasjonale prøvene

Skaper tapere

Ingrid Kielland er ordførerkandidat for SV, og har selv barn som går på barneskolen. Ifølge henne er en av de største skolerelaterte utgiftene knyttet til spesialundervisning. Kielland mener at disse utgiftene kan reduseres ved å skape en såkalt «lekseskole», der leksene gjøres på skolen med lærere til stede.

– Det er utrolig store forskjeller når det kommer til hvor mye hjelp ungene får hjemme. Når elevene ikke forstår, og heller ikke får hjelp til å forstå, føler de dumme. På den måten oppstår det negative holdninger til skolearbeid, og det skapes tapere. Det er en holdning som er vanskelig å tilbakestille, og for mange ødelegges forholdet til skolen for alltid. Dersom leksene hadde blitt gjort med ordentlige pedagoger til stede, kunne vi unngått en del av utgiftene til spesialundervisning senere i utdanningsløpet.

Les også: Vil ha gratis barnehage

Kan ødelegge mye

Ifølge Larsen er leksene for mange en kilde til konflikt hjemme.

– Jeg vet av erfaring at leksegjøring kan være en utrolig tidkrevende aktivitet, som for noen resulterer i krangel og konflikt mellom barn og forelder.

Hun trekker fram den velkjente tidsklemma, som hun tror flere foreldre kjenner seg igjen i.

– Hverdagen er så stresset og fylt av ting som vi skal, må og bør gjøre. Det er lett å glemme det viktigste – den tida vi har med hverandre. Når dette ofres til fordel for leksene, kan det rett og slett ødelegge for både fritid og familieforhold.

Les også: Kravet om leksefri skole

Har ikke råd

Både Kielland og Larsen tror at en leksefri skole vil ha positiv effekt i et samfunnsøkonomisk perspektiv.

– I Norge dropper hver tredje elev ut av videregående. Dersom det finnes tiltak som kan redusere dette enorme frafallet, så burde vi prøve det ut, uansett hva det koster, sier Kielland.

– Vi får igjen for det senere ved at færre dropper ut. Det er livsfarlig for både skole og samfunn at folk gir opp, og vi har ikke råd til å nedprioritere tiltak som kan forhindre det, supplerer Larsen.

Kielland understreker at det ikke er så mye som skal til for å endre på skoledagen.

– Kommunen får allerede statlige midler til saker som dette, og hvis de kan stille med en egen, liten pott i tillegg, så får vi gjort mye.

Les også: Her får barna varm skolemat hver dag