– Vi jobber med saken og håper dette løser seg, men jeg er ikke veldig optimistisk. Nå har vi fram til 25. april for å svare på varselet fra Konkurransetilsynet. Så er det usikkert hvor lang tid det vil gå før de treffer et endelig vedtak, sier kommunikasjonsdirektør i ICA, Bjørn Takle Friis.

Les også: Nok en butikk stenger døra

Ikke lønnsomt

Det var VG som søndag skrev at ICA kan bli nødt til å kutte kraftig i antall butikker i Nord-Norge dersom dagligvarekjeden får et endelig nei til samarbeid med Norgesgruppen. Konkurransetilsynet har nemlig tidligere satt ned foten for et innkjøpssamarbeid mellom Norgesgruppen og ICA.

Ifølge Friis er forklaringen på hvorfor nettopp Nord-Norge vil rammes enkel.

– Det er i Nord-Norge og langt ute i distriktene på Vestlandet utfordringene er størst. Der har vi få butikker, samtidig som distribusjonsveien dit er lang. I tillegg er omsetningen på mange av de mindre stedene relativt liten. Dersom vi skal gjøre alt på egen hånd, må vi se på hvor det lønner seg å distribuere, forklarer han.

Slik situasjonen er i dag taper nemlig ICA store penger.

– Vi taper 13 millioner i uken, avslører kommunikasjonsdirektøren.

100 butikker

Ifølge Friis har ICA-kjeden rundt 500 butikker i Norge, 100 av disse ligger i Nord-Norge samt i utkantstrøk på Vestlandet. Skulle Konkurransetilsynet sette ned foten for et samarbeid med Norgesgruppen, betyr det sannsynligvis kroken på døra for samtlige.

– Skulle dette skje blir det ikke slik at vi kutter bare noen, da kan det være snakk om et 100-tall butikker som forsvinner, forklarer han.

Les også: Coop taper markedsandeler

Det inkluderer de tre ICA-butikkene i Tromsø, ICA Supermarked Stakkevollan, ICA Supermarked Langnes og Matkroken Sorgenfri.

– Ja, de butikkene er absolutt i fare, avslører Friis.

Han er ikke spesielt imponert over Konkurransetilsynets distriktspolitikk.

– Det er snakk om veldig mange viktige butikker for små lokalsamfunn som kan forsvinne. Det vil føre til at konkurransen i Nord-Norge blir svekket, noe som igjen kan bety høyere priser, påpeker kommunikasjonsdirektøren.