Tom Arild Jensen i Nokas Skadedyrkontroll AS sier at der folk ferdes, dukker problemene opp. Og da er det ikke bare hotell som sliter. Også campingplasser, rorbuer og private boliger som driver utleie av rom, står på kundelisten.

Mer fokus på

VEGGDYR: Slike veggdyrnymfer kan fort finne på å gjemme seg i senga di og livnære seg på blodet ditt. Foto: Piotr Naskreci

– Problemet er så stort at Folkehelseinstituttet har fokusert på det stadig økende omfanget. Deres statistikker, som innhenter data fra hele landet, går rett opp. Det er urovekkende, mener Jensen.

Årsaken ligger i folks reisefrekvens. Mens selskapene tidligere fikk noen oppdrag i forbindelse med de normale reiseperiodene, er skadedyrbekjempelse nå en helårsaktivitet.

Stor gjennomtrekk

– Der det er stor gjennomtrekk av folk, oppstår problemene oftest. Derfor er overnattingssteder spesielt utsatt. Men vi opplever også et økende problem i private hjem og da gjerne etter at eierne har vært på tur.

Jensen presiserer at man ikke trenger reise langt for å få med seg ubudne gjester hjem. Som oftest kan en weekendtur være nok.

Kostbar prosess

– Vi snakker om en kostbar prosess når skadedyrbekjempelsen starter. Metodene er varierer og omfatter alt fra sprøyting, nedkjøling og varmebehandling av rom eller etasjer som er infisert av veggedyr. Men uansett snakker vi aldri om en fasitmåte.

– De fleste har denne formen for skade innbakt i forsikringen. Skulle det motsatte være tilfelle og vedkommende i tillegg har en over gjennomsnittet stor reisevirksomhet, er det all grunn til å være på vakt, mener Tom Arild Jensen.

Flere ganger årlig

En hotelleder iTromsø har kontaktet, bekrefter problemet:

– Hos oss dukker veggedyr opp 3-4 ganger i året. Da setter vi inn profesjonelle aktører som behandler vedkommende rom og tilstøtende områder.

Hotellederen opplyser videre at de foretar jevnlige kontroller i jakten på veggedyr.

Et rykteproblem

– Det er bedre at vi oppdager angrepet enn at gjestene gjør det. Det oppstår fort et rykteproblem som sistnevnte gruppe blir kilden. Derfor er det viktig å ikke se lett på saken, men være oppmerksom hele tiden. Veggedyrproblematikken er kommet for å bli, og det er lite vi kan gjøre for å unngå angrep, sier hotellederen som ikke ønsker å stå fram med navn og bilde.