Per Molund har i halvannet år prøvd å få kjøpe en jordbit av Avinor for å huse leiebil- og helikopterdriften. Den tanken måtte han slå fra seg. I stedet endte han opp med et industribygg.
Tar turistene til himmels
Plommen i egget
– Her vil vi få det som plommen i egget. Alt ligger til rette for en god drift – 50 meter fra flytårnet og 150 meter fra ankomsthallen.
Molund har til nå hatt sitt leiebilfirma på Solstrand. Det har gitt mye kjøring til og fra flyplassen hvor 98 prosent av alle leiebilene skal leveres.
– Årlig går det med to årsverk til denne oppgaven alene. Totalt kjører et hundretall leiebiler 150.000 kilometer – mer eller mindre unødvendig.
Dette genererer ekstra kostnader i størrelsesorden 1,5 millioner kroner i året. Ved å samle alt under ett tak – på et sted hvor all trafikken foregår – gir det også en miljømessig effekt, konstaterer Biltrend-eieren.
Molund krever svar fra myndighetene
Heli-driften
Molund har også fått Avinor sin velsignelse til å lande helikopter tett inntil nybygget. Det betyr spart transport til og fra dagens landingspunkt.
Dette er trolig Tromsøs mest populære bil
Bygget Molund har kjøpt, er på 1.100 kvadratmeter og har vært brukt til salg og vedlikehold av lastebiler.
– Det betyr at vi også får plass til et verksted for bobiler. Vi skal dessuten etablere et nytt vaskeanlegg som alle kan bruke – også våre konkurrenter på flyplassen. Det tilsvarende anlegget på Solstrand genererer tre millioner kroner i inntekter årlig – et beløp vi har som mål å øke på Langnes.
Stor andel
I et stadig økende leiebilmarked, fikk Sixt en markedsandel på 39 prosent i forrige måned. Men selv om leiebilfirmaet hadde en omsetning på 18 millioner kroner i fjor, vurderte Molund å legge ned hele driften.
– Vi hadde en lite heldig drift som ikke kunne fortsette. Nå er alle mer positivt innstilte og ser fram til å få alt på plass. Vi regner med å ha alle tilpasninger unnagjort i rekordfart, lover Molund.
Flyttingen betyr at Biltrend får frigitt areal på Solstrand – et anlegg som betegnes som Nord-Europas største for bil og motor.