Lavangsdalen: Visstnok stiller ikke Fremskrittspartiet seg på lag med dette flertallet, men Solvik-Olsen sier at partiet hans kanskje er nødt til å bøye seg.
På telefon på kjøring fra Målselv til Tromsø – etter en uke på hjul langs E6 – sier samferdselsministeren at ny E8 er så viktig at enkelte kameler kanskje må svelges.
Ikke flertall mot
– Jeg håper på bompengefri E8, men vi har ikke flertall på Stortinget. De andre partiene har sagt at de kan tenke seg bompenger, sier statsråden.
Han håper imidlertid at en mulig bompengeløsning på E8 blir rimeligere og mindre omfattende.
Langt fram for E8
– Vi har foreslått å reformere bompengeinnkrevingen i Norge ved å etablere sentrale statlige bompengeselskap som vil gjøre det enklere og billigere å hente inn penger – noe som kommer bilistene til del i form av lavere avgifter, sier han.
Han vil også få E8 til Tromsø høyere opp på prioriteringslisten over veiprosjekter som skal gjennomføres raskt.
På prioriteringslista
– Dagens regjering vil bygge mer vei – og bygge raskere. E8 er et av prosjektene vil ønsker å løfte, sier Solvik-Olsen.
Han understreker imidlertid at det ikke vil bli noen statlig overstyring av E8-progresjonen – slik den forrige regjeringen bestemte.
Vil tvinge gjennom E8 med bompenger
– E8 representerer på mange måter norsk veibygging på sitt verste. Nå er det god drive i arbeidet fra de lokale politikerne så jeg har stor tro på løsninger, sier Solvik-Olsen.
– Så du kommer ikke til å gripe inn om politikerne ikke kan bli enige?
– Det er de lokale politikerne som skal bestemme i reguleringsarbeidet.
Fikk ikke svar om E8
Han inviterer imidlertid til dialog mellom samtlige parter som har noe de skal ha sagt.
Dialogmøter
– Det som ofte skjer i slike veiprosjekter er at embetsverk med smale ansvarsområder havner i klinsj. Vi har allerede løst lignende floker andre steder i landet ved at vi inviterer dem til dialogmøter på statsrådens kontor, sier Solvik-Olsen.
- Bygg E8 over fangstgropene
Det samme håper han kan skje med E8 – dersom konfliktene og uenighetene ikke kan løses lokalt.