Ny asfalt er lagt i krysset ved tunnelinnslaget vis-à-vis Polaria. Da blir også veien merket opp på nytt. Men yrkessjåfør Victor Gundersen er ikke imponert over veimerkingen. Han mener den skaper farlige situasjoner mange gang for dagen.
– Ja, det er det ikke tvil i. Slik som veimerkingen har blitt, så oppstår det farlige situasjoner hele tiden, sier Gundersen.
Trangt i krysset
Det konkrete problemet er at stopplinjene er lagt på feil sted. Det betyr at biler som står og venter på grønt på tur ut av tunnelen stopper så langt ut i krysset at det blir et problem for større kjøretøy som kommer fra sentrum og skal inn i tunnelen.
– Vi må bruke mer av krysset enn det vi får gjort nå for å klare svingen. Når biler står helt framme ved den nye stopplinjen og vi trenger å bruke litt av den andre veibanen så oppstår det farlige situasjoner, sier Gundersen som kjører Flybussen gjennom dette krysset mange ganger for dag.
Ut av tunnelen også
Ifølge Gundersen hender det rett som det er at biler som har stoppet ved stopplinjen har vært nødt til å rygge for at bussene skal kunne kommer seg inn i tunnelen.
– Og det samme problemet oppstår når vi kommer ut av tunnelen. Da er stopplinjen for trafikken som skal ned til Polaria malt for langt ut i krysset. Så da får vi problemer der også, sier en oppgitt bussjåfør.
- Skjønner ikke helt hva de har gjort her
På nytt
Han blir ikke mindre oppgitt av det faktum at det samme hendte i 2012. Også da ble stopplinjene malt for langt ut i krysset etter veiarbeid.
– Da tok vi det også opp. Og etter hvert ble stopplinjen flyttet tilbake igjen. Men nå har det skjedd på nytt.
– Hva syns du om at tabben er begått på nytt igjen?
– Det må jo være en intern svikt når det gjør det gang på gang. Vi sa jo klart ifra sist, sier Gundersen.
- Skulle ikke fullført ruta
Skal rettes opp
Knut Øvervoll, prosjektleder ved Statens vegvesen, kjenner ikke til hvorfor stopplinjene er lagt der de er lagt. Men han lover å få ordnet opp i det.
– Ja, vi skal rette opp dette. Jeg vet ikke om det er vi eller entreprenøren som har gjort feilen, men det er heller ikke så interessant nå, sier Øvervoll.
Øvervoll sier at stopplinjene skal flyttes tilbake så fort som mulig.
– Det kan ikke være store jobben, så det skal vi få gjort så fort som det bare er mulig. Jeg regner med at det er bare å male over de nye stopplinjene med svart og så male de nye stopplinjene på riktig plass. Arbeidet må antakelig gjøres på natten på grunn av trafikken, men det skal vi få til, sier Øvervoll, og tilføyer:
– Det er bra at vi får tilbakemeldinger som dette. Det er kun positivt at folk melder ifra om slike ting.