Onsdag møttes representanter for samferdselsministrene i Norge, Sverige, Finland og Russland i Rovaniemi for å bli enige om hvilke grenseoverganger som det er viktigst å oppgradere to år etter at landene la fram den første Felles Barents transportplan.

Et viktig mål er at det skal bli mulig å tillate større og tyngre vogntog på flere gjennomgående strekninger.

– Det er et problem i dag at alle de fire landene har forskjellige maksimumsbestemmelser for lengde, høyde og vekt på kjøretøy. Dette skaper problemer for transportørene og fører til økte kostnader for næringslivet. Vi har tolv grenseoverganger i Nord-Norge. Derfor er det viktig at vi blir enige med nabolandene om hvilke veier vi skal prioritere, sier regionveisjef Torbjørn Naimak.

– Dårlige veier

Karleggingen viser at rundt ni prosent av de prioriterte Barentsveiene er direkte dårlige og strekningen på E8 mellom Tromsø og Tornio er den strekningen med flest kilometer hvor det er behov for tiltak, på begge sider av landegrensene.

Utredningen har også vist at E8 er en av to grensestrekninger som har hatt størst økning i tungtrafikken de siste ti årene.

– Vi har gjort store utbedringer i Skibotndalen og nå starter planleggingen. Etter hvert vil ting bli mer konkretisert. Vi har gjort den første og verste parsellen i Skibotndalen og håper å utbedre hele dalen videre. Vi har midler til utbedring, men på finsk side er det mer usikkerhet, men de har fått midler til planleggingen, så det er veldig bra og vi er enig om intensjonene for veien videre, sier Naimak.

Naimak har også presisert utfordringene med forskjellige administrative bestemmelser i de fire landene også hindrer fremkommelighet og forutsigbarhet for transporten over grensene. Bare to grenseoverganger har døgnåpne tollstasjoner, står det i en pressemelding fra Statens vegvesen, og er noe de vil se på.

Utvidet åpningstid for grensepasseringer og ny informasjonsteknologi er også noe som vil bli sett på.

Teststrekning

Samferdselsmyndighetene i de fire landene er også enige om å samarbeide om å ta i bruk ny informasjonsteknologi. Denne kan brukes slik at trafikantene kan få bedre informasjon om vær, føre og hindringer i veien som elg og rein. E8 mellom Skibotn og Tornio er valgt ut som en teststrekning som Norge og Finland skal jobbe videre med.

– Det er et pilotprosjekt og det har vi sagt at vi ønsker å være med på og det går på sikkerhet og fremkommelighet, at det gis viktig informasjon på strekningen, sier Naimak.