Siden nye Jektas åpning i november 2012 har en stor kundegruppe trukket seg ut fra sentrum og over til Langnes. Dette har ført til at flere sentrumsbutikker har sett seg nødt til å legge ned samt at både butikker og andre tilbud gradvis har forsvunnet fra bybildet.

At sentrums posisjon som handelstyngdepunkt i Tromsø er svekket kan de fleste si seg enige i, selv om ikke alle er like glade for dette. Tromsøværingene skriker etter flere parkeringsplasser og butikker for å hindre en videre negativ utvikling, men er løsningen så enkel?

Vi har spurt to byvisjonærer og om hva de mener kan redde sentrum.

– Ingen krig

Morten Skandfer, forsker ved universitetet og selverklært byutviklingsentusiast er kjapp med å unnskylde Jekta.

– Det at handelstyngdepunktet flyttet seg til Langnes var nødt til å skje. Sentrum hadde ikke kapasiteten, så vi må slutte å se på dette som noen krig eller konflikt. De må heller utfylle hverandre, konstaterer Skandfer.

Ron Røstad, som blant annet har blogget mye om sentrums utfordringer, mener også sentrum må finne sin egen nisje for å kunne overleve.

– Vi må nok bare akseptere at man ikke får alt i sentrum, og kanskje må vi også legge bort tanken om at all handelen skal foregå der. Det er viktigere å utnytte det sentrum har, som ingen andre tilbyr. Koselige kafeer, parker, utesteder og lignende, altså ting du verken får på Jekta eller på internett, sier Røstad.

Begge to er dog enige med den gjennomsnittlige tromsøværingen om at sentrum også har behov for parkeringsplasser.

– Tunnelen skal bygges ut, noe som blir viktig hvis folk skal komme hit. Men samtidig jobber det veldig mange mennesker i sentrum, så man må sørge for å få en ordning som ikke gjør at disse tar opp flesteparten av plassene, sier Skandfer.

Flere folk

En ting de også er enige om er at hvis sentrum skal ha en kundegruppe må folk enten bo der, eller ha en enkel måte å komme seg dit på. Det er allerede satt i gang flere konkrete prosjekter, men både Skandfer og Røstad mener det må gjøres mer for å utnytte det vi har av plass.

– Det er nødt til å komme flere boliger og jeg mener sentrum har veldig mye uforløst potensial. Vi har veldig mange bakgårder og ubrukte områder, men vi må nok se på mer kreative løsninger for å utnytte disse. Kanskje kan vi lage hybler, eller små handelskvartaler ut av dem, sier Røstad.

Kollektivtrafikk

Skandfer mener også at mye er knyttet til hvor mange som besøker ”byen”.

– Jeg mener det er nødvendig at vi får flere daglige brukere av sentrum. For å oppnå dette er det viktig at vi får flere boliger tilknyttet sentrum, noe som også gjør at vi får mindre bilbruk. I tillegg må det være lett å komme seg til og fra sentrum. Her må vi sørge for å ha et godt kollektivtilbud, og kanskje se på andre løsninger som park and ride, slik at folk ikke er avhengige av parkering i sentrum, sier Skandfer.

Begge to konkluderer dog med at mye er opp til de som daglig driver sentrum, og at ingenting hjelper hvis de ikke gjør det attraktivt å være der.

– Det ser ofte ikke ut i sentrum, med falleferdige hus, søppel som flyter og gater som ikke blir tatt vare på. Her er det opp til gårdseierne og kommunen å ta vare på byen, ellers vil ikke folk ønske å være her, konstaterer Skandfer.

BAKGÅRDER: Ron Røstad mener det er mye potensial i byens bakgårder. Som for eksempel her i Grønnegata, hvor den falleferdige bakgården kun blir brukt som parkeringsplass.