- Ruta mellom Tromsø og Stockholm har gått som forventet. Særlig i nordlyssesongen har veldig mange benyttet seg av flyforbindelsen, forklarer informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Flyruta direkte fra Tromsø til Stockholm har de siste årene vært ei helårsrute med to ukentlige avganger mellom de to byene.

Satser på sommertrafikk

Johansen kan avsløre at de til sommeren neste år vil øke frekvensen noe.

- Vi har sett at det er en sesongvariasjon og at denne flyforbindelsen hovedsakelig brukes i forbindelse med ferie og fritid. I sommerperioden fra juni til midten av august neste år vil vi derfor sette opp tre, i stede for to ukentlige avganger. Disse vil være på mandager, onsdager og fredager, forteller informasjonssjefen.

På nåværende tidspunkt har ikke SAS planer om å etablere flere direkteruter fra Tromsø til utenlandske destinasjoner.

- Nei, ikke foreløpig. Slik situasjonen er nå, opplever vi veldig gode forbindelser fra Tromsø via Gardermoen, samt at flyvningene til Arlanda har åpnet opp for flere gunstige forbindelser, mener Johansen.

Fornøyd med responsen

Konkurrenten Norwegian opererer med tre ruteflydestinasjoner fra Tromsø til utlandet. I tillegg til helårsruten mellom Tromsø og London, som har to ukentlig avganger, har Norwegian ei sommerrute til Alicante og ei vinterrute til Gran Canaria.

Mens flyselskapet flyr til Alicante i tidsrommet april til og med juli, kan tromsøfolk sette seg på flyet direkte til Gran Canaria fra 1. november og fram til midten av april. Dette er løsninger Norwegian er godt fornøyd med.

- Vi er jevnt over godt fornøyd med responsen på utenlandsrutene fra Tromsø. Vi opplever at stadig flere briter velger å fly direkte til Tromsø fra London - også på vinteren, forklarer Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, før han legger til:

- Det er tydelig at nordlysturismen brer om seg.

Sandaker-Nielsen kan for øvrig informere om at flyselskapet ikke har noen konkrete planer om å endre rutetilbudet til og fra Tromsø med det første.

- Vi opplever at dagens tilbud tilfredsstiller etterspørselen i markedet, påpeker han.

Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian. Foto: Norwegian
Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen. Foto: SAS