Skjelnan, tirsdag 8. mai, klokka 17.37. Bilen på bildet er på vei til byen, men ligger ti kilometer over fartsgrensa på stedet. Det får politiets nye «våpen mot fartssyndere», et mobilt hastighetskamera, med seg.

«Belønning»

Debutantens «belønning» er en postgiroblankett pålydende 300 kroner, mottaker er «han staten».

Vi mener ikke med dette å si at den uheldige bilføreren er byens første fartssynder. Han må vi lenger tilbake for å finne, sannsynligvis til 1912 da Norge innførte generelle fartsgrenser på veiene.

Vi nøyer oss bare med å fastslå at han eller hun nesten må regnes som den første tromsøværingen som har blitt tatt i automatiske fartskontroll. Siden 1984 er han imidlertid bare en av mange. Automatiske trafikkontroller (ATK) ble innført i Norge i 1988 og i 1989 ble den første utplassert i Tromsø kommune. Det ble strekninga Fagernes/ Ramfjord som fikk den æren.

Tok seks syndere

Da politiet hentet inn sitt fartskamera på morgenkvisten 9. mai for å sjekke filmen, hadde det lille apparatet avslørt ytterligere fem fartssyndere. De flyttet deretter kameraet til Berg, men der var fangsten heller laber. Bare en fartsovertredelse ble registrert.

En gladnyhet som vår journalist Arne R. Hole kan melde i denne saken er at bilistene er snillere enn man først trodde.

Påpasselig med farten

– Allerede før kameraet var på plass viste det seg bilistene er mer påpasselige med farten, og gjennomsnittsfarten på de aktuelle strekningene i Movika, langs Stakkevollvegen og på Berg er gått betraktelig ned, sa politiadjutant Torstein Rugtvedt ved Troms politikammer til Bladet Tromsø.

Det måtte være et forbigående fenomen, for denne trenden er ikke særlig påtakelig 30 år senere.

1997 tatt i fart?

I 2015 ble det nemlig tatt 1997 bilder av biler mistenkt for fartsovertredelser av Vegvesenets ATKer rundt omkring i kommunen. De fleste av disse – 367 – ble tatt på Hungeren på vei nordover (tør vi gjette søndags ettermiddag og kveld?). På andreplass med 344 fartssyndere finner vi Gammelgård retning sørover (tør vi gjette fredags ettermiddag?)

LES OGSÅ: Hvordan en liten fisk berget Tromsø fra uår

Boten på 300 kroner svidde nok, men sjåføren kan trøste seg med at bøtene er fastsatt av norsk lov. I Finland er det inntekten som bestemmer størrelsen på boten. Det fikk millionærarvingen Jussi Salonoja erfare da han i 2004 fikk en fartsbot 1,5 millioner kroner for å ha kjørt i 80 i en 40-sone.