Årene 2010-2019 har bydd på flere merkbare endringer i spillbransjen, som i 2018 forbigikk filmindustrien i omsetning.Den økende populariteten av mobilspill som «Candy Crush» sørget for at til og med Erna Solberg sto åpent fram som aktiv gamer. Digital spilldistribusjon og bruk av mikrotransaksjoner har ført til at fysiske spillbutikker mer eller mindre har forsvunnet, mens retrospill fra 90-tallet kan gå for tusenvis av kroner på Finn og Ebay.E-sport og sosiale medier tilpasset spillrelatert innhold har gjort fingernemme tenåringer til mangemillionærer, mens den stadig voksende indie-bølgen har latt uavhengige utviklere etablere seg i en industri som i mange år har vært preget av gigantselskaper.

Her er de ti største tendensene jeg har merket meg det siste spilltiåret:

1. Alle spilte «Minecraft»

BYGGEKLOSSER: «Minecraft» er verdens mestselgende spill, og har 112 millioner månedlige aktive spillere. Ikke verst for noe som startet som et hobbyprosjekt. Foto: promo

Sandkasse-spillet «Minecraft» ble utgitt i 2011, og startet som et lite prosjekt den svenske utvikleren Markus «Notch» Persson gjorde ved siden av full jobb. Etter hvert kunne Persson imidlertid jobbe med spillet på fulltid, da han startet selskapet Mojang, som i 2014 ble kjøpt opp av Microsoft for svimlende 15,9 milliarder kroner. I dag er Perssons sideprosjekt tidenes mest solgte spilltittel, med over 180 millioner solgte kopier per 2019. Hyperrealistisk grafikk er med andre ord ikke alltid det aller viktigste.

2. «Angry Birds» var overalt

FLY FORBANNA: For mange spillinteresserte gikk store deler av 2010-tallet til å kaste dritsure fugler mot grønne griser på mobilen. Foto: promo

Man kan trygt si at 2010-tallet ble dette finske mobilspillets tiår, med lansering omtrent samtidig som smarttelefoner virkelig begynte å bli allemannseie. Det første spillet i serien kom riktignok allerede i 2009, men i løpet av de påfølgende årene ble det sluppet ytterligere 17 spill, i tillegg til syv spin-offs og en spillefilm.

3. Gabe kunne ikke telle til tre

IKKE TREDJESPILLET: I år kunngjorde Valve Corporation VR-spillet «Half Life: Alyx», som ikke er den etterlengtede oppfølgeren til «Half Life 2: Episode 2». Foto: promo

Valve Corporation er kanskje mest kjent for å ha utviklet distribusjonstjenesten Steam, men de står også bak strålende spill som «Half Life 2», «Portal 2» og «Left 4 Dead 2». Dette ble tiåret hvor spillselskapets sjef Gabe Newell nektet å telle til tre, til tross for jevnlig masing fra fansen om oppfølgere. Nå kan man imidlertid trøste seg med VR-spillet «Half Life: Alyx» til neste år. Se også punkt 9.

4. Tullinger i veikanten

GOTTA CATCH 'EM ALL: «Pokémon Go» sørget for å bringe spilling opp fra godstolen og ut i trafikken. Foto: Erin Hooley/NTB Scanpix

GPS-baserte spill (og mobile ladestasjoner) ble for alvor popularisert da «Pokémon Go» ble lansert i 2016, da det sto klynger med mobilstirrende Pokémon-trenere i hvert bidige veikryss. En amerikansk studie fra 2017 viste at trafikkulykker økte med 28 prosent i nærheten av såkalte PokéStops etter lanseringen. I Norge meldte NRK at overivrige spillere måtte jages vekk fra Hammerfest sykehus, da det lå en Pokémon Gym plassert akkurat ved innkjørselen til ambulansene.

5. «Fortnite»-millionærer

E-SPORT: Når det gjelder kompetitiv gaming, var det få titler som kunne måle seg med populariteten til «Fortnite» på 2010-tallet. Foto: promo

Foreldre som bekymrer seg over om arvingenes åtte daglige timer med TV-spill er for mye, burde heller bekymre seg for om det er nok. E-sport har nemlig vokst seg enormt det siste tiåret, og mange tenåringer har blitt styrtrik på profesjonelle spillkarrierer. Et eksempel er norske Emil Bergquist Pedersen (16), som VG skrev om i sommer, som stakk av med 25,7 millioner kroner under VM i «Fortnite». Leksen man kan lære av dette? Kjøp TV-spill til ungene før organisert idrett tar dem.

6. Alt hadde Battle Royale

FLERSPILLER: Den japanske filmen  «Battle Royale» fra 2000 inspirerte til en av 2010-tallets mest populære flerspillermoduser. Bildet er fra filmen.

Kompetitive skytespill har strengt tatt vært en greie siden 1990-tallet, med spill som «Counter-Strike» på PC og «GoldenEye 007» til Nintendo 64. De siste årene har det imidlertid kommet en ny type flerspillermodus absolutt alle spillutviklere åpenbart må implementere i spillene sine – Battle Royale. Spillmodusen er oppkalt etter en japansk film fra 2000, som går ut på å overleve lengst mulig, til bare én spiller står igjen. Filmen anbefales.

7. «Skyrim»-gjenutgivelser

NO LOLLYGAGGING: «The Elder Scrolls VI: Skyrim» er kanskje et nær perfekt spill, og det har blitt relansert for hver eneste tenkelige plattform. Men trengte vi virkelig en versjon til Amazon Alexa?

Hvor mange ganger kan et spill fra 2011 bli gitt ut på nytt, lurer du kanskje på? Svaret er så mange ganger som helst, så lenge folk fortsetter å kjøpe spillet, ifølge Bethesda-sjef Todd Howard. Etterfølgeren «The Elder Scrolls VI» er ventet en gang utpå 20-tallet, men vi rekker nok minst ytterligere to-tre spesialutgaver av «Skyrim» innen den tid.

8. PewDiePie

PEWDIEPIE: Svenske Felix Kjellberg (30) er en av dem som det siste hatt en eventyrlig karriere med spillrelatert innhold på Youtube. Foto: Matt Sayles/NTB Scanpix

Enkelte yrker forsvinner, mens nye kommer til. Det er for eksempel ingen som driver med tømmerfløting lenger, mens andre lever godt av å filme seg selv mens de tøvprater og spiller TV-spill, for til slutt å legge det ut på Youtube for millioner av følgere. En av de som har gjort det skarpest det siste tiåret er svenske Felix Kjellberg (30), bedre kjent som PewDiePie, som i 2019 dro inn 117 millioner kroner før skatt. Kjellberg annonserte for øvrig nylig at han vil ta en pause fra Youtube-kanalen i 2020.

9. Ikke Virtual Reality

VR: Det ennå et stykke igjen til Ernest Clines virtuelle verden i boken «Ready Player One». Foto: Eugene Hoshiko/NTB Scanpix

Hvor ble det av den spådde VR-revolusjonen og den medfølgende hodepinen? Den kom i alle fall ikke på 2010-tallet. Selskaper som HTC og Oculus har riktignok hatt VR-briller ute på markedet siden 2016, men foreløpig virker det som VR vil være et gimmick-produkt for spesielt interesserte en god stund til, om ikke «Half Life: Alyx» setter fart på sakene til neste år. «2020 er VRs vinn-eller-forsvinn-år», skrev nettstedet Engadget tidligere i desember. Om de får rett, gjenstår å se.

10. Indie-spill i mainstreamen

RETRO: En ny bølge av indie-spill med gigantiske piksler preget tiåret.

Den uavhengige spillindustrien har virkelig blomstret som ugress gjennom det siste tiåret, hvor brillefine og grovpikslete utgivelser som «Fez», «Shovel Knight», «Undertale» og norske «Owlboy» beviste at man ikke trenger 300 ansatte under tvilsomme arbeidsforhold for å utvikle gode spill. Dette miljøet ble ytterligere eksponert for allmennheten i 2012 med dokumentaren «Indie Game: The Movie», en film alle som liker spill med svære piksler fortsatt burde sjekke ut.

Øvrige kilder: Wikipedia