Årene 2010-2019 har bydd på flere merkbare endringer i spillbransjen, som i 2018 forbigikk filmindustrien i omsetning.Den økende populariteten av mobilspill som «Candy Crush» sørget for at til og med Erna Solberg sto åpent fram som aktiv gamer. Digital spilldistribusjon og bruk av mikrotransaksjoner har ført til at fysiske spillbutikker mer eller mindre har forsvunnet, mens retrospill fra 90-tallet kan gå for tusenvis av kroner på Finn og Ebay.E-sport og sosiale medier tilpasset spillrelatert innhold har gjort fingernemme tenåringer til mangemillionærer, mens den stadig voksende indie-bølgen har latt uavhengige utviklere etablere seg i en industri som i mange år har vært preget av gigantselskaper.
Dette er tiårets beste TV-serier ifølge Rudi Nikolaisen
Her er de ti største tendensene jeg har merket meg det siste spilltiåret:
1. Alle spilte «Minecraft»
Sandkasse-spillet «Minecraft» ble utgitt i 2011, og startet som et lite prosjekt den svenske utvikleren Markus «Notch» Persson gjorde ved siden av full jobb. Etter hvert kunne Persson imidlertid jobbe med spillet på fulltid, da han startet selskapet Mojang, som i 2014 ble kjøpt opp av Microsoft for svimlende 15,9 milliarder kroner. I dag er Perssons sideprosjekt tidenes mest solgte spilltittel, med over 180 millioner solgte kopier per 2019. Hyperrealistisk grafikk er med andre ord ikke alltid det aller viktigste.
2. «Angry Birds» var overalt
Man kan trygt si at 2010-tallet ble dette finske mobilspillets tiår, med lansering omtrent samtidig som smarttelefoner virkelig begynte å bli allemannseie. Det første spillet i serien kom riktignok allerede i 2009, men i løpet av de påfølgende årene ble det sluppet ytterligere 17 spill, i tillegg til syv spin-offs og en spillefilm.
3. Gabe kunne ikke telle til tre
Valve Corporation er kanskje mest kjent for å ha utviklet distribusjonstjenesten Steam, men de står også bak strålende spill som «Half Life 2», «Portal 2» og «Left 4 Dead 2». Dette ble tiåret hvor spillselskapets sjef Gabe Newell nektet å telle til tre, til tross for jevnlig masing fra fansen om oppfølgere. Nå kan man imidlertid trøste seg med VR-spillet «Half Life: Alyx» til neste år. Se også punkt 9.
Dette er tiårets beste TV-serier ifølge Marianne Lein Moe
4. Tullinger i veikanten
GPS-baserte spill (og mobile ladestasjoner) ble for alvor popularisert da «Pokémon Go» ble lansert i 2016, da det sto klynger med mobilstirrende Pokémon-trenere i hvert bidige veikryss. En amerikansk studie fra 2017 viste at trafikkulykker økte med 28 prosent i nærheten av såkalte PokéStops etter lanseringen. I Norge meldte NRK at overivrige spillere måtte jages vekk fra Hammerfest sykehus, da det lå en Pokémon Gym plassert akkurat ved innkjørselen til ambulansene.
5. «Fortnite»-millionærer
Foreldre som bekymrer seg over om arvingenes åtte daglige timer med TV-spill er for mye, burde heller bekymre seg for om det er nok. E-sport har nemlig vokst seg enormt det siste tiåret, og mange tenåringer har blitt styrtrik på profesjonelle spillkarrierer. Et eksempel er norske Emil Bergquist Pedersen (16), som VG skrev om i sommer, som stakk av med 25,7 millioner kroner under VM i «Fortnite». Leksen man kan lære av dette? Kjøp TV-spill til ungene før organisert idrett tar dem.
6. Alt hadde Battle Royale
Kompetitive skytespill har strengt tatt vært en greie siden 1990-tallet, med spill som «Counter-Strike» på PC og «GoldenEye 007» til Nintendo 64. De siste årene har det imidlertid kommet en ny type flerspillermodus absolutt alle spillutviklere åpenbart må implementere i spillene sine – Battle Royale. Spillmodusen er oppkalt etter en japansk film fra 2000, som går ut på å overleve lengst mulig, til bare én spiller står igjen. Filmen anbefales.
7. «Skyrim»-gjenutgivelser
Hvor mange ganger kan et spill fra 2011 bli gitt ut på nytt, lurer du kanskje på? Svaret er så mange ganger som helst, så lenge folk fortsetter å kjøpe spillet, ifølge Bethesda-sjef Todd Howard. Etterfølgeren «The Elder Scrolls VI» er ventet en gang utpå 20-tallet, men vi rekker nok minst ytterligere to-tre spesialutgaver av «Skyrim» innen den tid.
8. PewDiePie
Enkelte yrker forsvinner, mens nye kommer til. Det er for eksempel ingen som driver med tømmerfløting lenger, mens andre lever godt av å filme seg selv mens de tøvprater og spiller TV-spill, for til slutt å legge det ut på Youtube for millioner av følgere. En av de som har gjort det skarpest det siste tiåret er svenske Felix Kjellberg (30), bedre kjent som PewDiePie, som i 2019 dro inn 117 millioner kroner før skatt. Kjellberg annonserte for øvrig nylig at han vil ta en pause fra Youtube-kanalen i 2020.
9. Ikke Virtual Reality
Hvor ble det av den spådde VR-revolusjonen og den medfølgende hodepinen? Den kom i alle fall ikke på 2010-tallet. Selskaper som HTC og Oculus har riktignok hatt VR-briller ute på markedet siden 2016, men foreløpig virker det som VR vil være et gimmick-produkt for spesielt interesserte en god stund til, om ikke «Half Life: Alyx» setter fart på sakene til neste år. «2020 er VRs vinn-eller-forsvinn-år», skrev nettstedet Engadget tidligere i desember. Om de får rett, gjenstår å se.
Dette var tiårets største mat- og drikketrender
10. Indie-spill i mainstreamen
Den uavhengige spillindustrien har virkelig blomstret som ugress gjennom det siste tiåret, hvor brillefine og grovpikslete utgivelser som «Fez», «Shovel Knight», «Undertale» og norske «Owlboy» beviste at man ikke trenger 300 ansatte under tvilsomme arbeidsforhold for å utvikle gode spill. Dette miljøet ble ytterligere eksponert for allmennheten i 2012 med dokumentaren «Indie Game: The Movie», en film alle som liker spill med svære piksler fortsatt burde sjekke ut.
Øvrige kilder: Wikipedia