Musikkfestivalen var godt besøkt i sitt jubileumsår, men var preget mer av stormende jubel enn fulle hus, fra 27. januar til 4. februar i år. Festivaldirektør Line Fusdahl oppgir følgende tall på antall solgte billetter under festivalen:

– Vi har hatt cirka 8.600 publikummere innom i år, anslår Fusdahl, etter sitt første år i direktørstolen.

– Hvordan er dette besøkstallet sammenlignet med tidligere år?

– Dette er Nordlysfestivalens tredje beste år, men lavere enn i 2015 og 2016. Dette skyldes nok blant annet at festivalen hadde to helger med arrangementer på Clarion Hotel The Edge (lokalet med høyest publikumskapasitet, journ.anm.) i fjor, men bare én helg i år.

foto
FORNØYD: Nordlysfestivalens direktør Line Fusdahl forteller at jubileumsåret hadde de tredje beste publikumstallene i festivalens historie. Foto: Helge Matland

Nordlysfestivalen har budsjettert med snaut 9.000 solgte billetter, og Fusdahl tipper festivalen totalt sett vil gå i null.

– Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger fra publikum – blant annet på bredden i programmet. Kritikkene har også vært svært gode, så jeg er godt fornøyd, sier direktøren.

– Var det mange utsolgte hus under festivalen?

– The band called Oh, og åpningskonserten på Kulturhuset var utsolgt. Al McKay-konserten var også nært utsolgt.

Tomme seter på operaen

Fusdahl synes det er litt synd at de to operaforestillingene «The Power & Passion of Opera» ikke dro fulle hus.

– Jeg skulle gjerne ha sett at flere tok turen til den andre operaforestillingen, selv om det var over 300 publikummere i salen, innrømmer festivaldirektøren.

– Kan billettprisene ha vært utslagsgivende – og vil Nordlysfestivalen tenkte seg godt om, før dere booker like omfattende forestillinger som «The Power & Passion of Opera» i fremtiden?

– Slike arrangementer koster, så billettprisene måtte være såpass. Dette var et jubileumsår, så vi ønsket å bringe den aller beste musikken til byen, men det er vanskelig å spå om vi kommer til å hente noe lignende i årene fremover, sier Fusdahl.