Har du en fet bil eller kjenner du noen som har det? Send tips til 2399 med kodeord it bil eller e-post til bil@itromso.no!

Bjerkaker: Og det er kanskje like greit at bileier Jens Petter Jenssen (70) ikke er altfor avhengig av den lille, røde italieneren. For den er ikke helt til å stole på.

– Når den er kald så starter den lett som bare det. Men får du stopp når den er varm, så er det nesten umulig å få start på den igjen, sier Jenssen.

Han har identifisert problemet som forgasserrelatert og har veldig lyst til å gjøre noe med det.

– Klart det. Man kan jo ikke kjøre en bil som stopper hele tiden, sier Jenssen, og medgir:

– Men den er mest til pynt. Det er ikke mange kilometerne i året jeg kjører med den.

Arveløse

Fiaten kjøpte han kollisjonsskadd for 1.000 kroner i 1980. Og til tross for dens lunefulle natur er eieren ekstrem glad i minibilen.

– Den er jo så fin. Et ikon i bilverdenen, sier Jenssen.

Såpass glad i bilen er han, at den er et tema når arven etter bileieren skal gjøres opp en gang i fremtiden.

– Ja, jeg kommer ikke til å selge bilen. Og hvis mine to døtre våger å selge den når de arver bilen, så går hele arven til Redd Barna i stedet, ler Jenssen.

Storfamilie er ikke det første man tenker på når man ser den knøttlille Fiaten – 329 centimeter lang og 138 centimeter bred.

– Men vi har vært fire i bilen. Og mine døtre brukte den som russebil. Garantert byens minste – og fineste!

Italia-frelst

Jenssen er en lidenskapelig fan av italienske biler og har to biler til. Den ene er bruksbilen – en Fiat Punto fra 1994 – som synger på siste verset. Den andre er ikke klar for veiene ennå.

– Det er en Lancia Montecarlo fra 1980. En meget sjelden bil. Men der må motoren overhales, sier Jenssen.

At hans lille Fiat er lakkert nærmest ferrarirød er kanskje ikke tilfeldig?

– Nja, originalt var bilen hvit. Men, ja, jeg liker Ferrari. Italienske biler er litt eksotisk. Tyske biler er ikke noe for meg, sier Jens Petter, og tilføyer:

– Jeg skulle veldig gjerne hatt en Ferrari. En 308. Men jeg har nok ikke råd.

Se alle episodene fra #Fetbil:

Alt var mye bedre under krigen

Fin og fyrig Firebird

Escort-tjeneste i byen i 35 år

Guttedrømmen gikk i oppfyllelse

Ikke helt klar for pensjonistlivet

Toyota er tingen for Thomas

Når fart er mindre viktig

KNØTTLITEN: Fiat 600 D er ikke verdens største bil. Men Jens Petter Jenssen insisterer på at han har hatt hele familien på fire inni bilen. Foto: Lena Verås Eriksen
Foto: Lena Verås Eriksen
Foto: Lena Verås Eriksen
Foto: Lena Verås Eriksen
GAMMEL OG NYERE: Hekken på 48-åringen er hakket mer spenstig enn på den 28 år yngre Puntoen i bakgrunnen. Foto: Lena Verås Eriksen