Stadig flere gjør unna julegavekjøpene i god tid før jul. I Nord-Norge starter 4 av 10 så tidlig at gaveinnkjøpene er gjort før desember.
Det viser en undersøkelse Respons Analyse har utført for Sparebanken Nord-Norge.
– Julehandel er for lengst blitt en helårsaktivitet for mange, opplyser banken på bakgrunn av tallene analysen presenterer.
Vi bruker mest i landet på jula
En av tre om høsten
Blant annet er det ifølge undersøkelsen elleve prosent av innbyggerne i Nord-Norge kjøper gaver gjennom hele året, mens 30 prosent av nordlendingene gjør gavekjøpene i løpet av høsten.
– Mange bruker til og med sommeren til å gjøre unna juleshoppingen. Jeg skjønner godt at det er behagelig å være ferdig med gavekjøpene i god tid før julestria i desember, sier kommunikasjonssjef Geir Håvard Hanssen i Sparebanken Nord-Norge.
I første rekke er det kvinner som er ute i god tid, for å kunne konsentrere seg om andre ting i julemåneden, konstaterer undersøkelsen.
Bare 14 prosent av mennene gjør innkjøpene gjennom hele året eller starter i løpet av høsten.
Stor suksess med julemarked
Desperate menn
Og i andre enden er det mennene som troner på toppen av statistikken. Hver jul melder butikkene om desperate menn som er ute i siste liten med gavene, og julepanikken ser ut til å forsterke seg i år, tilsier tallene.
15 prosent av mennene kjøper nemlig alle julegavene den siste uken før jul, mot bare to prosent av kvinnene. I forhold til tidligere undersøkelser er flere menn sent ute med julehandelen i år, mens antall trege kvinner bare blir færre.
Det tror Andreas Kristensen og Tor Even Kjelstrup kan stemme.
– Det er vel kjerringa som tar seg av gavehandelen, selv om jeg har kanskje bidrar litt med sendingen av dem, sier Kjelstrup.
Kunstakademiet med julemarked
Heller ikke Kristensen stresser med å julegavene.
– Det gjelder å ta det rolig. Når jeg finner ut hva jeg skal ha, da går det fort. Hadde jeg orket, kunne jeg nok likevel fått unna all handelen i løpet av en dag, sier Kristensen, som må innrømme at det har hendt at gavene kjøpes i aller siste liten.
– Det er jo alltid en og annen gave man kjøper rett før. Forklaringen? Latskap, kanskje, eller mangel på kreativitet, gjetter Kristensen.