– I Nord-Norge har man vært veldig flinke til å samarbeide om produktutvikling og markedsføring. Det er blant tingene som ligger bak den eventyrlige veksten i reiselivet her i nord, sier Mæland til iTromsø.
LES OGSÅ: Positivt fra reiselivsbransjen (For abonnenter)
Tromsø naturlig arena
Ministeren var i Tromsø fredag formiddag for å legge fram regjeringens stortingsmelding om reiseliv – og passet på å skryte av turistbransjen i landsdelen.
– Mange har spurt om hvorfor vi legger fram meldingen her i Tromsø, men jeg spør isteden: Hvorfor ikke. Nord-Norge er motoren i reiselivsutviklingen i Norge, sier hun.
LES OGSÅ: Aldri før har så mange sjekket inn i Tromsø (For abonnenter)
160.000 sysselsatte
Ifølge Mæland har utviklingen i nord de siste årene vært helt formidabel.
– Senest i forrige uke kom det tall som viser at hotellbelegget her i Tromsø er på over 90 prosent, sier hun.
I dag sysselsetter bransjen i overkant av 160.000 personer og omsetter for i overkant av 73 milliarder kroner.
Stortingsmeldingen om reiseliv er den første som legges fram på 17 år. Den forrige ble lagt fram i år 2000.
– Samfunnet har endret seg radikalt siden den gang. Vi har fått endrede reisevaner, vi har nye reisemål – og bransjen har blitt digitalisert, sier Mæland.
Sliter med lønnsomheten
Til tross for økning i antall turister som kommer til Norge på ti prosent det siste året så er næringen skjør.
– Mange bedrifter sliter med lønnsomheten til tross for vekst i volum. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier ministeren.
Det er dette som listes opp i meldingen – som skal behandles i Stortinget i løpet av våren.
LES OGSÅ: Fryder seg over turiststrømmen (For abonnenter)
Skattelette for hotellbransjen
Monica Mæland løftet litt på sløret når det kommer til økonomiske virkemidler som kan komme bransjen til del. Hun ser for seg både en styrking og en forenkling av rammebetingelsene for reiselivet.
– Jobben med å utvikle bransjen må selvfølgelig gjøres i næringen, men fra statlig hold skal vi ta vår del, sier hun.
Hun peker på skattelette for overnattingsbedrifter som et velegnet virkemiddel.
– Hoteller er store investeringer, og om vi kan endre skattesystemet slik at man kan få lavere kostnader for driften vil det bety mye, sier Mæland.
Spesielt vil det gagne distriktene, sier hun videre.
LES OGSÅ: Rekordmange turister i januar (For abonnenter)
Enklere regelverk
– Mange hoteller er lokalt eide og familiedrevne. I kombinasjon med at vi har fjernet arveavgiften vil nye skatteregler gjøre det lettere for bransjen.
Mindre byråkrati vil også gjøre det enklere for bransjen.
– Det er en haug av tilsyn og kontroller som bransjen må forholde seg til. Om vi kan samordne og forenkle dette vil man kunne bruke kreftene på driften isteden, sier Mæland.
LES OGSÅ: Turister får fiske mer av denne
Bærekraftig
Norge har en rekke fortrinn som kan brukes i markedsføring – og som grunnlag for produktutvikling.
– Vi har hatt god hjelp av lag kronekurs, lave drivstoffpriser og en generell terrorfrykt i verden, men også uten dette vil Norge være attraktivt i fremtiden, sier hun.
Naturen er ett fortrinn som vil være naturlig å bruke.
– Samtidig så må vi utvikle reiselivsbransjen på en bærekraftig måte. Vekst i næringen må ikke skje på bekostning av miljøet, sier hun.