SVs ordførerkandidat mener en form for veiprising eller køprising er nødvendig for å realisere fremtidas infrastruktur i Tromsø, og reagerer på forrige ukes uttalelser fra Kristian Støback Wilhelmsens (H) om å få bybane i Tromsø, uten å si noe om hvordan prosjektet skal finansieres.

– Når de sier at de ønsker bybane må de først være villige til å diskutere hvordan man skal skaffe nok midler til å heve kvaliteten på infrastrukturen i dag. Vi trenger større busser og mer tilrettelagte traseer slik at kvaliteten blir hevet og bussene kan ligne mer på en bane. Det kunne vi hatt i dag dersom de folkevalgte hadde vært tøffere og innført veiprising i 2011, sier Kielland.

Etterlyser grønt skifte

Hun mener man ikke har fått til et grønt skifte med bedre infrastruktur, superbusser og mindre biltrafikk fordi de store partiene ikke tør å ta i bruk virkemidler for å nå målet.

– De har vært for treige og det er pinlig at de ikke tør å ta tak for å få en fremtidsrettet infrastruktur. Det er greit å ha bybane som et mål, men først må man tørre å si at det koster penger, sier ordførerkandidaten i SV og fortsetter:

– Jeg har ikke noe imot bybane, men å tro at man skal få på plass bybane når man ikke har fått på plass superbusser er å begynne i feil ende.

Bilistene må betale

Hun mener de folkevalgte må vise at de mener alvor med å få ned biltrafikken ved å lage et marked for kollektivtrafikken før man kan begynne å tenke på bybane.

– Et bedre kollektivtilbud vil gi mindre biltrafikk. Da kan man ikke fortsette å legge til rette for biltrafikken og venne folk til å kjøre bil. Vi må gjøre skikkelig grep med bussene for å gjøre de rimeligere og mer effektive. For å få det til må vi gå inn for køprising og en form for bomring. På den måten kan de som vil kjøre bil være med på å betale for dette og for konsekvensene det gir med svevestøv og støy. Veiprising vil gjøre at vi får penger til å få til gode tiltak i kollektivtrafikken. Ved å få opp egenkapitalen vil vi også få en større andel av belønningsmidlene fra staten og da blir det mer realistisk å gjennomføre, sier Kielland.

– Et hav nærmere

Høyres ordførerkandidat, Kristian Støback Wilhelmsen, mener rushtidsavgift ikke er den eneste løsningen for Tromsø.

– Det er uaktuelt for Høyre å sperre Tromsø inn i en bompengering. Vi vil ikke straffe de som må bruke bil. Vi har lyktes med å få flere til å ta buss og har i år blitt en del av belønningsordningen til staten hvor vi har fått 260 millioner. Det er et stort løft.

– Men skal dere kun ta utgangspunkt i midlene fra staten? Hvilke andre alternativer har dere hvis dere ikke vil ha bompenger?

– Det har ikke jeg noe fasitsvar på akkurat nå, men vi kan ikke begrense oss til at det skal være bare én mulig løsning og at det skal være bompenger. Så lenge vi nå er med i belønningsordningen er vi et hav nærmere å få til en bybane enn vi har vært, sier Wilhelmsen.

Bedre busstraseer

Han legger til at det på kort sikt vil være viktig å se på rutenettet og busstilbudet til de store arbeidsplassene i byen.

– Det er viktig at vi setter av plass til traseer slik at bussene ikke blir stående i den samme køen som alle bilistene, og de 260 millionene vi nå får skal blant annet brukes til å utbedre kollektivtilbudet. Vi ønsker å legge til rette for bussene, men vi vil ikke straffe de som fremdeles er avhengige av å bruke bil.

– Så bompenger er helt uaktuelt for dere?

– Ja, men vi kan akseptere bompenger på strategiske strekninger, som for eksempel Kvaløyforbindelsen, sier Høyres ordførerkandidat.

Han er ikke enig i Kiellands utspill om at ønsket om bybane ikke har rot i virkeligheten.

– Jeg mener det er mer nyttig å diskutere hvordan vi skal få det til enn å kalle hverandres forslag for useriøse, avslutter han.

Kielland på sin side mener Wilhelmsens henvisning til statens belønningsmidler ikke er tilstrekkelig.

– Mitt svar er at dette likevel ikke dekker det som trengs for å realisere ambisjonene i dagens transportplan om en metro-standard for bussen, og at vi både trenger langt større egenandel og mer statlig finansiering i framtida, understreker hun.

UENIG: Kristian Støback Wilhelmsen (H) mener man ikke kan begrense seg til at bompenger skal være eneste mulige løsning for å få til en bybane i Tromsø. Foto: H‡kon Steinmo