Svar til Leif Jørgen Grønstad. Vi bekrefter for ordens skyld at styret for Tindtunnelen ikke har engasjert PR-selskaper eller lignende påvirkere til å lage medieinnslag om Tindtunnelen eller østre E8.

I 2010 var det underskriftskampanje for Tindtunnelen med stor deltakelse fra Ramfjorden. Av 5080 underskrivere totalt var over 10 prosent hjemmehørende i Ramfjord. Antallet utgjør over 50 prosent av Ramfjordens befolkning. Dermed har flertallet av Ramfjordens befolkning gitt en utvetydig meningsytring om E8 og Tindtunnelen i Ramfjord.

Dessverre har ikke byråd Alvarstein ønsket å ta hensyn til befolkningen, ettersom hun har foreslått E8-trase via Sandvikhøyden og 15,5 km unødvendig ekstra kjøring for hver eneste biltur.

Grønstad hevder at østre E8 blir 4 km lengre og 1 milliard dyrere enn vestre. Det er bare hvis man følger Alvarsteins trasevalg. Tindtunnelen blir 15,5 km kortere. Dobbeltløps tunnel med 4 kjørefelt kan koste ca 900 mill kr mindre enn oppgradering av den vanlige E8 via Sandvikhøyden, som 3-felts og 2-felts kjøreveg.

Dette gir avansert vegkvalitet, mindre ulykker og personskader, mindre tidsbruk og reduserte kjøreutgifter. Dette tjener både næringslivet og oss vanlige bilbrukere.

La oss håpe at det nye kommunestyret vil foreta en rask behandling av Tindtunnelens planforslag og rekker fristen for NTP (Nasjonal Transportplan) som er  i desember i år.

Ved rask behandling kan Tromsø kommune sikre plass og penger i kommende NTP. Ellers taper vi alle 4 år eller mer.