Som sjef for Nobina vet Magnar Nilssen bedre enn de fleste at bussen kan være både for sen og ikke dukke opp i det hele tatt, spesielt på vinteren.

– Ved store snøfall blir det forsinkelser. Kjøreforholdene er vanskelige og trafikken går mye tregere, sier driftssjef Magnar Nilssen i Nobina.

Vinteren er en tid for uhell og utforkjøringer, det kommer den til å fortsette å være ifølge Nilssen.

– Vi må se på hvor vi bor. Tromsø er en utfordring med vinter og bakker, det er noe man må forholde seg til, men vi vil gjøre det beste ut av det.

Ser an forholdene

– Det vi har vært flinkest til nå i vinter er at vi drar ut for å se på problemområder og forhold. Det er en av lærdommene vi har hatt, at vi må ut i ruteområdene å observere. Hvis det står på sikkerhet må vi stanse eller legge om trafikken.

Allerede forrige uke måtte Nobina stanse busstrafikken ved Kongsbakken.

– Forventer vi vanskelige forhold kjører vi ikke før veien er brøytet. Ved Kongsbakken hadde vi stans en time. Det gjorde at bussene ble forsinket, men forhindret uhell.

Forventer forsinkelser

Ifølge Nilssen er forsinkelser noe man må forvente når kjøreforholdene er vanskelige.

– Med 130 ruter i Tromsø, og 1.300 avganger om dagen er det ikke til å unngå at vi får hendelser, sånn er det bare. De aller fleste passasjerene våre ser det store bildet og har forståelse for at bussen blir forsinket.

Troms fylkestrafikk har ansvaret for alt av ruter og rutetider ifølge Nilssen, som forteller at de i høst fikk bedre tid på flere ruter for at sjåførene skulle få det mindre travelt.

– Vi kan ikke sette opp rutetider tilpasset det verste snøfallet, for da får vi igjen altfor god tid når det er bra vær.

Satser på opplæring

– Vi har også det som går på opplæring av sjåførene, ved blant annet vinterkurs. Å ha faste sjåfører på faste ruter prøvde vi litt nå i høst, mye fordi man da er bedre kjent med problemer i området og vet hvordan man skal kjøre der. Det er litt delte meninger blant sjåførene, fordi det kan bli kjedelig med kun en rute, men på krevende ruter er det lurt, sier Nilssen.

Flere tiltak nevnt i risikovurderingen er å flytte busstopp som står i bratte bakker, ha dialog med kommunen om brøyting av traseer, og å finne alternative busstraseer hvis forholdene er for vanskelige.

– Vi har en god dialog med kommunen og Bydrift om brøyting, og de er innforstått med våre problemområder. Vi ser også på å flytte utsatte busstopp, enten midlertidig eller permanent.

Nilssen forteller også at hybridbussene, som har fått mye pes for å ikke tåle det nordnorske vinterføret, ikke lengre er et problem.

– Vi bruker mye kjetting på de bussene, så det går for det meste bra. Ved neste anbud er det likevel ikke sikkert de er med.

Tror erfaring er en fordel

I august 2019 er Nobinas foreløpige avtale med Troms fylkestrafikk over. 20. oktober la de ut anbud, da var det allerede syv interesserte. Nilssen er likevel ikke bekymret.

– Vi har utarbeidet en ny kontrakt som er mye bedre, og friere. Tross utfordringene vi har hatt mener jeg det er en fordel med kunnskap om Tromsø-området, som vi har. Vi får bare håpe de som får oppgaven ikke undervurderer de utfordringene Tromsø har.

Problemer og forslag til tiltak

– Veiholder må prioritere innsats, som brøyting, salting og strøing, av busstraseer ved væromslag og nedbør

– Gi informasjon til de som brøyter veiene om Nobinas behov

– Omlegging av trasé

– Stans i rutetrafikken dersom forholdene tilsier det

– Legge kjetting på busshjulene

– Skille busser og anleggstrafikk

– Stoppe anleggstrafikk i rushtid for bussene

– Flytte holdeplasser bort fra bratte bakker

– Ikke betjene utsatte holdeplasser ved vanskelige kjøreforhold

– Faste sjåfører på faste ruter

– Faste busser på enkelte ruter

– Få egne ruter eller traseer i vinterhalvåret

– Bedre opplæring av sjåfører om kjøring på vinterføre

Problemområder

Ifølge Nobinas risikovurdering er det enkelte områder i Tromsø som er ekstra utsatt for ulykker.

– Krysset mellom Conrad Holmboes vei og Haakon 7. gate.

– Gåsværveien

– Kongsbakken/Fredrik Langes gate

– Langnesveien

– Nordøyaveien

– Blåselvveien

– Ringveien nord og sør for Hamna boligfelter

Foto: Ronald Johansen