Kontrakten mellom Hurtigruten og Fosen Yard har en prislapp på rundt 550 millioner kroner.

Det er de gamle skipene «Polarlys», «Kong Harald», «Nordkapp», «Nordnorge» og det aller nyeste skipet «Spitsbergen».

Ombyggingen starter over nyttår og skal sluttføres i løpet av 2016.

Redder driften

Fosen Yard ligger i Rissa i Sør-Trøndelag, og avtalen med Hurtigruten vil sikre den videre driften av verftet.

– Vi er stolte over at vi som et norsk verft har vunnet fram i en anbudsrunde hvor pris og kvalitet har vært avgjørende. Dette gir oss en helt nødvendig plattform å satse videre fra, sier fungerende verftsleder Anders Straumsheim ved Fosen Yard.

Tidligere har også «Midnatsol» og «Trollfjord» blitt bygget i Fosen.

Største investeringen

Ombyggingen av skipene vil bestå av nye romløsninger og nytt interiør. Dette vil bli den største investeringen om bord på skipene noensinne, siden den omfatter restauranter, kafeer, lugarer, panoramasalonger og andre fellesarealer.

– Også det nye skipet «Spitsbergen» skal totalfornyes innvendig, i tillegg til å gjennomgå en omfattende ombygging for seiling under polare forhold.

Skipene vil være ute av rute grunnet verftsoppholdet på følgende datoer:

«Polarlys» – 11.01.16-02.02.16

«Kong Harald» – 16.01.16-07.02.16

«Nordkapp» – 26.03.16-19.04.16

«Nordnorge» – 28.10.16-18.11.16

I tillegg opplyser Hurtigruten om at det parallelt vil bli gjennomført periodisk vedlikehold av skipene, slik at gjesteopplevelsen påvirkes minst mulig.