I forbindelse med den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling» samlet rundt 400 ungdomsskolelærere, skoleledere, UiT-ansatte og PPT-ansatte seg fredag på Universitet til foredrag om relasjonsbasert klasseledelse og elevenes læringsutbytte.

– Vi har et samarbeid med universitetet, men hyrer også inn eksterne foredragsholdere – som i dag, forteller skolefaglig rådgiver i kommunen, Mona Haugli.

Satsingen legger blant annet til grunn at lærerne i større grad skal kunne lære av hverandre.

Les også: "Sårt tiltrengt julegave til studentene".

Skoleforsker

Fredag var det skoleforsker Thomas Nordahl som foreleste.

– I dag har vi særlig snakket om læreren som leder i klasserommet, og hvordan sørge for større læringsutbytte, forteller Nordahl.

«Ungdomstrinn i utvikling» er en satsing der det gis tilbud om støtte til utvikling av nettopp klasseledelse, samt regning, lesing og skriving. Alle ungdomstrinn får i perioden 2013–2017 mulighet til å delta.

– Vi har snakket om den betydningen og ansvaret læreren har, og at det er vesentlig at de tror på seg selv. De må tro på at de kan påvirke læringen og arbeidsinnsatsen til elevene, sier han.

Les også: Røe Isaksen mener mobberne bør flyttes til ny skole.

Frafall i skolen

I Kunnskapsdepartementets strategidokument for satsingen skriver de at forskning viser at elevenes motivasjon for læring er lavest på ungdomstrinnet, og at dette fører til at en del aldri fullfører videregående.

– Man ser at skolegang er mer og mer viktig for hvordan det går videre i livet. Av dem som starter på videregående skole med et dårligere snitt enn 3 fra ungdomsskolen, fullfører bare 13 prosent utdanningen, forteller Thomas Nordahl.

Man ønsker at elevene skal ta større ansvar for egen arbeidsinnsats.

– Essensen i satsingen er at flere skal gjøre det godt i ungdomsskolen, legger utviklingsveileder Tove Mathillas Røsvik til.

Les også: Bygger 1500 studentboliger.

Tips

Nordahl mener det er tre ting som er særlig viktig for en lærer å huske på:

1. Å ha struktur, ta tydelig ansvar og være den voksne.

2. Å prøve å ha et godt forhold til elevene.

3. Å være god på faglig feedback.

– Det er ofte små ting som skal til for en bedre hverdag, sier han.

Sylvi Heggelund fra Trondjord skole og Stein Olaf Kollstrøm fra Grønnåsen skole syntes foredraget var godt.

– Vi har lært at arbeidsinnsats er alfa omega. Det stilles nok for lite krav til elevene og egen arbeidsinnsats i dag, både fra skolen og fra lærerne. Elevene prioriterer nok fritidsaktiviteter mer enn skolearbeid på fritiden, men skole er viktigere for deres voksne liv, sier Kollstrøm.

Les også: Færre dropper ut av videregående.

LÆRERE: Lærerne Sylvi Heggelund fra Trondjord skole og Stein Olaf Kollstrøm fra Grønnåsen skole deltok på konferansen.