Rockefot for nytt Bukta-øl

Årets rockebrygg til Buktafestivalen er i full produksjon. Det blir et skreddersydd øl for sjømat og rock.

ROCKEØL: Esben Rørnes og Lasse Pettersen har fot for festivaløl og brygget til årets festival er tradisjonen tro på vei.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

smakstilsetting: Brygger Eivin Milde heller humle i ølet. 

kultur

Storgata: Like sikkert som det nærmer seg ny Buktafestival er bryggingen av nytt festivaløl i full gang i lokalene til Mack Mikrobryggeri. Det er 55 dager til festivalstart, og i år satses det bokstavelig talt på Buktaøl som aldri før.

Saison-øl

– Dette blir syvende gang med eget Bukta-øl. Vi lager 3.000 liter, som er all time high. I fjor lagde vi 2.100 liter og ble utsolgt. Folk står hvert år i kø for å sikre seg festivaløl. Vi vil at folk både skal få prøve nye ølsorter og oppleve nye band, sier Bukta-sjef Lasse Lauritz Pettersen.

Årets øl blir et såkalt saison-øl. Ølkunstnerne på Mack Mikrobryggeri bruker brygg med innslag av hvete. Det skal gi ølet en spesiell smak som gjør det både egnet som matfølge og til drikking.

– Innslaget av hvete hjelper på fruktigheten. Saison er skreddersydd og spisset inn mot Bukta og sjømat, sier daglig leder Esben Rørnes på Mack Mikrobryggeri.

Brygget til Bukta-band

I 1516 innførte Tyskland renhetsloven, en bestemmelse som sier at øl kun kan brygges av malt, humle, gjær og vann. På mikrobryggeriet har de tatt noen kunstneriske friheter i sin ølproduksjon.

– Renhetsloven feirer 500 år i år, og vi har tillatt å skrive den litt om, i all beskjedenhet. Hos oss heter det at alt øl er brygget i henhold til Mack Mikrobryggeris renhetslov; vann, malt, humle, gjør og rock, sier Rørnes.

Tradisjonen tro har også Bukta-ølet hatt musikalsk følge mens bryggingen har pågått. Musikken, avspilt med vinyl på platespiller, er sterkt preget av årets Bukta-program.

– Iggy Pop, Kvelertak, Jokke, deLillos, Raga Rockers og det italienske rockebandet There Will Be Blood. Det har blitt et av våre nye favorittband. Til sammen utgjør dette norske rockeklassikere og en internasjonal kuriositet.

Brygget for suksess

Buktafestivalen profilerer seg som en festival for rock, øl og sjømat. Under fjorårets festival ble det solgt 20.000 liter øl. Festivalsjefen håper årets øl bidrar til at folk oppdager nye smaker og ny musikk.

– Denne gangen har vi vært tydeligere i bestillingen, med ønske om noe som kan nytes til fisk. Det er en trend at folk er mer interessert i øl og at det drikkes mer øl, sier Pettersen.

– Dette er et brygg for suksess, det kler varme og litt sol, sier en håpefull Esben Rørnes.