Den fjerde barnefilmfestivalen er unnagjort og det er ett helt år til neste gang. Med flere tilskuere, større program og rekordmange barn til stede.

– Det har vært en fantastisk stemning blant barna. Vi bygger stein for stein, sier festivalsjef Astrid Aure.

For i år fikk man altså flere dager til å vise film på, flere saler ved å benytte Fokus kino og programmet inneholdt i større grad filmer som også var egnet for et mer voksent publikum.

Veien videre

Med titler som «Den lille prinsen», «Den unge Zlatan» og «Trekkfugler» flokket barn og voksne til festivalen, som for alvor startet på torsdagen. Nå vil TIFF, som står bak Verdens beste, satse enda mer for unge.

– Vi vil fortsette å utvide. En del av TIFFs treårige strategi er å satse videre på barn, da er Verdens beste det fremste verktøyet vi har for å kommunisere med barn og unge, sier Aure, som forteller at etter fire år begynner Verdens beste virkelig å bli lagt merke til.

– Det tar tid å bygge kulturarrangement og festivaler. Potensialet for en barnefestival vil nok være mindre enn en internasjonal festival. Vi skal ikke se oss blind og sammenligne tall, men heller jobbe med kvaliteten på programmet og få filmgjester til å komme hit, sier festivalsjefen.

Etterlyser politikere og næringslivet

En som var med på å starte festivalen, og var festivalsjef i fire år (tre festivaler), er Endre Lund Eriksen. Han er fornøyd med at festivalen står på egne ben uten han, men etterlyser at flere sponsorer ser verdien i å formidle kultur til unge.

– Det er den eneste rene barnefestivalen vi har i Tromsø. Jeg håper politikere, som bevilger penger til kultur, ser hvor viktig det er at man bruker store penger på kultur for barn. Det er en målgruppe som blir bombardert av medieuttrykk i sosiale medier og spill hele tiden. Da er det viktig at de får tilgang til innhold som er bra og har høy kvalitet, sier Eriksen, som også er klar over reglene for reklame mot barn.

– Jeg ser at det er problematisk og at man kanskje ikke får så mye igjen for det som sponsor, men det er uhyre viktig at også private sponsorer støtter opp om barnekultur. De er kjempeflinke å støtte opp om barn og idrett, men det er noe om å kunne tilby kultur til barn. Det er ikke snakk om mye penger, men får man et par hundre tusen til hadde man vært mye bedre skodd og fått mer kontinuitet i arbeidet om å lage en god festival.

GAMMEL SJEF: Endre Lund Eriksen ber politikere og næringsliv støtte opp om barnas eneste festival i Tromsø. Foto: Kent-Einar Myreng