Tromsø-regissøren har tidligere vakt stor oppmerksomhet rundt exploitation-filmen «Hora» og den noe mer «mainstream» oppfølgeren «Inside the Whore». Selv om anmeldere tidligere har antatt at han lager skrekkfilmer, er «Huset» ifølge regissøren selv, hans aller første. I januar er det duktet for verdenspremière på hans nyeste film under Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF).

– Jeg savnet å gi folket en skikkelig norsk klassisk skrekkfilm, noe som jeg selv ikke mener vi har hatt siden filmen «De dødes tjern» fra 1958. Jeg ønsket å lage en klassisk skreffilm som ikke tar for seg denne Scream-effekten som får publikum til å konstant hoppe i stolen av skrekk, men heller bygger på den klassiske skrekkmodellen med en rolig stemning og som bygger seg opp etter hvert. Med filmen ønsker jeg virkelig å gå innunder huden på folk, sier Kiil til iTromsø.

Debuterer

Med filmen «Huset» har regissøren blandet det naturlige og overnaturlige sammen.

– Jeg føler at filmen min henter fram det beste fra begge verdener. Altså nazister og eksorsisten, kan man få et bedre skrekkeksemplar enn det, spør Kiileng seg.

Handlingen til «Huset» er lagt til andre verdenskrig hvor vi følger to tyske soldater med en norsk soldat til fange. Den skandinaviske vinteren kan som kjent være kald og ugjestmild, men håpet er nært, tror soldatene når det dukker et hus opp i isødet. Det som derimot virker som en kjærlig og varm redning, viser seg å være langt ifra sannheten.

– Det er faktisk litt artig. Hora er nominert av nettsiden Dead Central som en av de ti beste skrekkfilmene i Skandinavia gjennom tidene. Også anmelderne beskrev denne og oppfølgeren som skrekkfilmer, men det er så langt ifra det. De var trash-filmer, mens «Huset» er min aller første skrekkfilm. Jeg følte jo folk ba litt om det, sier han.

Nordnorsk grøss

Til iTromsø understreker regissøren at selv om filmen er spilt inn i Skarnes i Hedmark, er den ment for det nordnorske folk. Spesielt fordi store deler av staben er fra landsdelen; blant flere senjaværingen John-Erling Holmesnes Fredriksen, som også er kjent for å skutt Ole Giævers «Tommy», står bak kameraet, i tillegg til Kiil, er også Filmcampen med på laget.

– Selv om jeg er fra Honningsvåg har jeg et spesielt godt forhold til Tromsø for det var nemlig her filmkarrieren min startet for alvor, sier han.

– Hvilke forventninger har du selv overfor din nyeste film?

– Jeg håper folk trekker til kinoene for å se den, og jeg håper at den vil terrorisere alt ifra tenåringer til sekstiåringer. Filmen tar jo opp virkelige historiske hendelser, samtidig som den blander inn religion og gammel norsk folketro.

Selv om fokuset nå uavkortet går til hans nyeste film, forteller regissøren til iTromsø at han allerede har et annet filmprosjekt i ermet.

– Skrekkfilmen er noe av det største jeg har lagd så langt. Det er en elite av flinke folk som står bak filmen. Først i august går jeg i gang med en forproduksjon av en ny film.

STORT: Regissør Reinert Kiil forteller selv at filmen er det største han har gjort. Foto: Kiil Produksjon
rEGISSØR: Tromsø-regissøren Reinert Kiil håper «Huset» vil appellere til publikum. Foto: Privat