Debatt

«Nei til ny Kvaløyforbindelse»

De siste ukene med ekstremt svevestøvnivå viser enda en gang at trafikkløsningene som lokalpolitikerne tenker på, slett ikke holder mål.

KVALØYAFORBINDELSEN: Denne illustrasjonen viser Selnes-alternativet, som er foretrukket av Statens vegvesen og Tromsø kommune. Foto: Statens vegvesen 

meninger

I de 30 år jeg har bodd og syklet i denne byen, har jeg aldri opplevd maken på konsentrasjon av svevestøv. Det har blitt verre enn i Paris, og Frankrikes hovedstad har aldri vært et eksempel på ren luft, dessverre.

På torsdag blir det igjen debatt om ny Kvaløyforbindelse. Det hadde vært en ypperlig anledning for modige og virkelig miljøbevisste politikere å innrømme at de tok feil kurs, og at både lokale og globale miljøhensyn krever at de må skrinlegge hele prosjektet med ny Kvaløyforbindelse.

Jeg blir sikkert beskyldt for å være egoist. Men joda, jeg ville ha nytte av en ny bru, siden jeg bor på Tromsøya og jobber på Storelva. Men det ville være umoralsk å kreve en ny bru på 1,4 milliard bare for å spare meg 3 km på sykkel hver veg.

Det hadde jo utgjort cirka 1200 kilometer i året spart til og fra jobben, og dette ville ha vært langt mer for de flere hundre syklister som hver dag trår på pedalene mellom Kvaløya og UiT/UNN eller byen. Men jeg kjenner ikke en hverdagsyklist som er tilhenger av en ny Kvaløyforbindelse.

Så til dere bilister, slutt å bruke oss syklister og fotgjengere som et påskudd for en ny bru.

For det første er det sjelden jeg treffer en fotgjenger på brua. Det er dog for langt å gå fra Kvaløya til byen. Og vi som sykler, vi kunne vært 10 ganger så mange uten at det ville bli trafikkproblemer på sykkelvegen.

Siden jeg sykler motsatt veg enn de fleste, har jeg ofte kunnet telle passasjerene i bilene klokken 08.00 om morgenen. Tre av fire biler er uten passasjer. Her ligger problemet.

Det er ikke en ny bru som trengs, men en rushtidsavgift. Da vil mange sitte på med andre for å spare de 50 eller 100 kroner det burde koste å kjøre over brua i rushtida. Og så kunne kommunen gi 6800 kroner til hver Kvaløyværing mellom 15 og 80 til enten kjøp av ett års busskort eller anskaffelse av en elsykkel.

Dette ville koste langt mindre enn å bygge en ny bru, nemlig kun 80 millioner i stedet for 1400 millioner.

Samtidig kan det innføres piggdekkavgift for privatbilistene. Da vil det bli mindre svevestøv og bedre livsvilkår for mange barn, eldre og andre med skjør helse.

Jeg er klar over at mange vil bli forbanna på meg. Joda, det vil koste å endre sine vaner. Vi har egentlig ventet altfor lenge. La oss snu nå, mens det enda er mulig. Våre barn og barnebarn vil takke oss.