Forlenging av jernbane gjennom Nord-Norge er hovedformålet til Tromskomiteen for jernbane. For å blåse liv i den gamle planen om en stambane gjennom landsdelen, driver komiteen informasjonsarbeid både muntlig og skriftlig, oppsøker treffpunkt der jernbane er tema og tar sjøl ansvar for diverse arrangement.

Landsdelen går mot et skjebneår. I mai 2019 skal utredningen av en ny jernbanestrekning fra Fauske til Tromsø være ferdigstilt. Tromskomiteen valgte seg ut Foldvik Marked og Kystkulturfestival i Gratangen for å få mye folk i både Nordland og Troms i tale.

Deltakinga var virkelig verdt strevet. Slagordet vårt «Bygg Nord-Norgebanen. Troms treng tog» fikk folk til å stoppe opp.

Noen var skuffa og frustrerte over svik og trenering. «Æ har mista trua på politikeren». «Det e ei skam at vi ikkje har tog, alt som vi sende fra oss ut av den her landsdelen», var bare noen av de oppgitte kommentarene.

Ei dame lurte på hvor utredningen hadde blitt av (den fra 1992) – for hun hadde nemlig vært med på å skrive den ut. Hun fikk svar på det: Den blei punktert av etteranalyser i 1993.

En kar fra Rognan presenterte seg som sannhetsvitne. Han hadde opplevd utviklingen Saltdalen fikk i kjølvannet av toget.

Noen ville heller ha brukt penger til å ruste opp deler av den eksisterende og nedslitte Nordlandsbanen i stedet for å bygge storflypass i Rana – av klimahensyn.

En nordmøring som tidligere hadde vært i strid om kommunesammenslåing, ville gjerne gi oss her nord et godt råd. I hans distrikt satte de betingelse om fastlandsforbindelse fra flere øyer før de sa ja til sammenslåing, Det fikk de, og sammenslått blei de – i all fordragelighet. “Sett betingelse om jernbane frå Narvik til Kirkenes, så tenkjer eg at Troms og Finnmark vert samde,” var hans løsning på den fastlåste situasjonen.

Kort sagt møtte vi folk som hadde god innsikt og jernbanekunnskap. Mange uttrykte glede over at vi var der og løfta jernbanekravet fram igjen.

I løpet av helga fikk Tromskomiteen for jernbane økt sin medlemsmasse betraktelig. Og vi fikk tilbakemeldinger om at jernbanediskusjonen verserte på markedsområdet også utenfor vår standplass.

Gjennomgangsmelodien disse tre markedsdagene var at Nord-Norgebanen skulle ha vært bygd for lengst. Dette kom sterkest til uttrykk med følgende kommentar: «Det e absurd at folk står på et marked og argumentere for tog i Norge i 2018! Det skulle ha skjedd for over hundre år sia.»

Det absurde gapet mellom nord og sør fremsto i all sin grellhet et par dager etter Foldvik-markedet. Samferdselsministeren var på TV og forsikra oss om at det nå skulle bli færre avvik og togforsinkelser for pendlerne i Norge. Nå skulle det satses kraftig på økt punktlighet, mer togpersonell og bedre samarbeid mellom de ulike selskapene her til lands.

For tre års tid siden var det en lignende debatt om tog i Norge; om bedre regularitet og service på norske spor, og om utsikt til økt lønnsomhet på jernbanen som følge av konkurranseutsetting og privatisering. Cathrine Sandnes – journalist, forfatter og leder av Manifest senter for samfunnsanalyse – avslutta programmet med følgende kraftsalve: «Jeg er lei av aktører som bare skummer fløten. Jeg ser etter aktører som vil bygge landet – aktører som vil bygge jernbane fra Fauske til Kirkenes!»

Når Foldvik Marked og Kystkulturfestival neste gang går av stabelen, er høringsrundene om utredningen av jernbanestrekningen fra Fauske til Tromsø i full gang. Uansett utfall er det Stortinget som har det avgjørende ordet. Det hele koker ned til en tverrpolitisk viljesak til beste for nasjonen Norge. Og når de fleste vil – ja, da blir det!