I Enhetsregisteret/ Brønnøysundregistrene er Nordlysfestivalen oppført som stiftelse, med formål (utdrag):
Gi (...) en unik mulighet til å høre klassisk musikk av beste merke (. . .), samt presentere et attraktivt tilbud om konserter (. . .).
Næringskode: Tjenester tilknyttet underholdningsvirksomhet.
Stiftelsen ble i sin tid til i et samarbeid mellom offentlige/halvoffentlige institusjoner: Kulturhuset, Musikkonservatoriet og Tromsø kommune.
Festivalen mottar også offentlig økonomisk støtte.
Lover «kanonbra» musikkfest i nordbyen
Nordlysfestivalen musikalske profil understrekes på festivalens hjemmesider:
« ... beholdt kjernen av det klassiske, men presenterer i dag i tillegg en stor bredde av musikalske uttrykk».
Ved årets «Sommerfest på Skansen» hadde Nordlysfestivalen et samarbeid med følgende fem medarrangører:
- Arktisk Filharmoni
- Bårstua
- Bryggeri 13
- Garasjen
- Vervet
– La oss kutte slik at vi får enda større underskudd
Fire av ovennevnte virksomheter har faktisk noe med musikk å gjøre (konsertlokaler, delvis i kombinasjon med servering).
Den femte virksomheten skiller seg dog radikalt ut: Vervet.
En av postene på festprogrammet var «Showroom på Vervet».
Ved å følge lenkene fra «annonsen» på Facebook, finner en følgende:
«VERVET, - FAST EIENDOM».
Hvordan i all verden fant den ideelle stiftelsen Nordlysfestivalen, med sitt musikalske formål, det naturlig å samarbeide i markedsføringen av et omdiskutert nærings- og utbyggingsprosjekt? Er det riktig at offentlige penger skal bidra til oppmerksomhet rundt rent kommersielle interesser, der musikken kun kan høres i kassaapparatet hos en utbygger?
Ser vi her en ny trend fra festivalen? («Crossover», eller stilblanding på «kunstnerspråk»).
Satt på spissen:
Blir neste års Sommerfest f.eks. et samarbeid mellom Nordlysfestivalen og Brødrene Johannesen om den nye skjorte-kolleksjonen?
Eller markedsføring av kjøreskole eller Thai-Massasje, som også tilbys i Nordbyen?
12 festivaler deler på 1,5 mill. kroner
Eller hva med: Lokale eller tilreisende solister i forskjellige sjanger, musikkgrupper/band, kor, Kulturskolen, Konservatoriet, storband og korps? Profesjonelle eller amatører?
Om Nordlysfestivalen ønsker å være tro mot sitt eget uttrykte formål?