I debatten om langtidsplan for forsvaret (LTP) er det forbausende liten fokus på transport-systemer, som jo er en forutsetning for alt av logistikk og forflytninger av styrker og materiell. Ingen har vurdert hvordan Forsvarsregion Troms skal løse sin kritiske oppgave i førstelinjeforsvaret dersom ikke regionen får andre transportløsninger enn dagens veisystem, i prinsippet stort sett bygget ut umiddelbart etter den andre verdenskrig. Helikopterstyrken på Bardufoss er det eneste nye.
Det er på tide at en jernbane - Tromsbanen Narvik-Tromsø og Bjerkvik-Harstad - trekkes inn i debatten om LTP. Bakgrunnen er ikke minst at det skal etableres nye og kompliserte baser, som krever en helt annen logistikk enn dagens. Mer og mer komplisert teknisk og tungt utstyr med store krav til kontinuerlig vedlikehold forutsetter et samspill med det sivile samfunn i en fornuftig bruk av kompetanse og ressurser. Da er effektiv transport fundamental.
LES OGSÅ: «Forsvarets forfatning blir uforsvarlig»
Pr i dag er situasjonen at Evenes skal bygges sterkt opp som base bl.a. for nye overvåknings-fly i tillegg til å fungere som fremskutt base for F-35-flyene. Hele Nordre Nordland og Sør-Troms er svært viktige forsvarsområder med Bogen som sentrum via en moderne dypvanns-kai. Svært mye av det tunge materiellet som trenges i Indre Troms må landes her og fraktes videre til Skjold og Setermoen spesielt. Det sier seg selv at veien mellom Harstad-Narvik (E-10) og veien Narvik til Indre Troms og videre til Tromsø (E6) ikke holder mål for de trafikale utfordringer vi står overfor.
Forsvarsregion Troms omfatter også Tromsø by som et uhyre viktig punkt. Tromsø er lands-delens i særklasse viktigste forsyningsbase med sine havneanlegg, drivstoffdepoter og forsyninger som forsvaret i indre Troms er avhengig av, pluss kompetente bedrifter på avansert vedlikehold, særlig på digitalt utstyr.
Stortinget har forutsatt at landforsvaret skal bygges opp etterhvert og Indre Troms vil nok her få topp prioritet. En Tromsbane fra Narvik til Tromsø og med en sidearm Bjerkvik-Harstad ikke bare skreddersydd – men nesten avgjørende for forsvarsplanene.
Dette gjelder selvsagt også i fredstid, fordi tungt utstyr skal forflyttes under øvelser eller vedlikeholdes. Tromsbanen er suveren her. Bare tenk på at med en jernbane går reisetiden Tromsø-Setermoen ned i rundt en time, og mellom Narvik og Setermoen litt over en halv time!
LES OGSÅ: «Bærekraftig kampkraft i nord»
Lagerkapasitet og verkstedkompetanse i hele området Harstad-Narvik-Tromsø kan utnyttes på en helt annen måte enn tidligere. Man får et bedre samspill mellom Forsvaret og det private næringsliv ved desentralisering og regionalt samarbeid, samtidig som Forsvaret tilbys kostnadseffektive løsning her nord som de ikke har i dag. Mer forsvar for hver krone investert!
Også for aktuelle og svært viktige allierte øvelser vil en jernbane gi åpenbare fordeler. Bruk av Indre Troms (Skjold, Setermoen og Bardufoss flyplass) kan legges opp med minimal slitasje på veier og natur ved inn- og uttransport pr. tog som del av øvelsesprogrammene.
La oss heller ikke glemme en Tromsbane som en forlengelse av Ofotbanen (som må få dobbeltspor) og den betydning dette har for et utvidet forsvarssamarbeid på Nordkalotten, spesielt Sverige, gjennom de nordiske avtaler som allerede er inngått. Dette gjelder sektorer som materialutvikling og ikke minst svensk-finsk deltagelse i allierte øvelser og trening. Alt dette vil bidra til en mer effektiv forsvarsplan i Forsvarsregion Troms og i Nord-områdene. Kanskje blir Tromsbanen Norges mest lønnsomme investering til forsvars-formål!
Norske myndigheter bør ta opp transport og logistikk med den ikke ukjente generalsekretær Jens Stoltenberg i NATO i Brussel. Med den sterke fokus det er på Arktis og Nord-områdene i dag vil Norge helt sikkert bli lyttet til. Her vil det kunne åpne seg for et spleiselag der Norge og NATO kanskje kan dele kostnadene ved en Tromsbane. Vi bør også snakke med våre naboland Sverige og Finland om samme sak.
Tromsbanen vil være et plaster på såret etter den rasering av forsvaret i nord som sentrale myndigheter dessverre har fått gjennomslag for. En Tromsbane er en vesentlig styrke for forsvaret både av regionen og landet. Dette må Troms-politikerne ta tak i.