Like før midnatt fredag skal medlemmene i de fire pilotforeningene i SAS stemme over resultatet som fagforeningsledelsen fremforhandlet med SAS-ledelsen i juli.

Etter 15 dager med streik og over 3800 kansellerte flyavganger aksepterte pilotene en avtale som innebærer saftige lønnskutt, mer fleksibel bruk av ansatte i høy- og lavsesong, inntil 60 timers arbeidsuke, og kanskje mer kontroversielt, frys av streikeretten i fem år.

Samtidig forpliktet SAS seg til å gi tilbud om gjenansettelse til rundt 450 piloter av mer enn 560 som ble oppsagt under pandemien med løfte om ny jobb så snart markedet bedret seg. 120 av de over 560 pilotene er allerede gjeninnsatt.

– Høy pris

Nestleder Ole Fredrik Knutsen i Norske SAS-flygeres forening (NSF) tror at medlemmene stemmer for forslaget, men er langt ifra sikker.

– Det er klart at det er blandede følelser man sitter igjen med etter en slik avtale. Men de som er på gaten får komme tilbake. Det er vi fornøyde med å ha fått til, men det har skjedd til en høy pris, sier Knutsen til E24.

Ole Fredrik Knutsen, nestleder i Norske SAS-flygeres forening (NSF) Foto: Foto: NSF

Han støttes av SAS-pilot Sverre Wilberg.

I et intervju med E24 beskriver han situasjonen som å bli «presset gjennom døren med armen vridd langt opp på ryggen». Piloten tror likevel at avtalen vil bli stemt igjennom.

– Det er mer slik at du bare sitter med en vond magefølelse. Fordi dette er en avtale du overhodet ikke vil ha, men en avtale du bare må ta, sier Wilberg til E24.

Kraftige kutt

Pilotforeningene hadde før forhandlingene gått bort ifra en avtalt lønnsøkning på fire prosent i 2021, og det er avtalt fem prosent lønnskutt i 2022.

Parallelt har levekostnaden, målt ved konsumprisindeksen, steget nær ti prosent siden våren 2020 og frem til i dag.

Legger man til inflasjonsjusteringen siden 1. april 2020, og en sesongfleksibilitet som potensielt kan utgjøre åtte prosent i mindre total årslønn, snakker man om en reallønnsnedgang på godt over 20 prosent, ifølge fagforeningstoppen.

– Vi har anslått verdien av pakken til 25 prosent, og vi tror det er lavt, sier Knutsen.

– Hva gjør det med arbeidslyst og livsglede når man har ligget i konflikt med SAS-ledelsen over så mange år?

– Vi er en familie på jobb, og vi har det godt på jobb sammen, vi er SAS. At vi er uenig med handlingsmønsteret til ledelsen er noe annet, sier han.

Konflikten har likevel tæret på forholdet mellom ledelse og ansatte. Han tror det vil ta tid å bygge opp tillit til hverandre igjen.

– Vi har strukket ut hånden i lang, lang tid, men føler at vi ikke har blitt hørt. Det jeg tror mange ikke forstår, er at vi er gift med selskapet. Skulle jeg gå til en konkurrent begynner jeg på null, til tross for 32 års erfaring, sier piloten.

– Hvordan er stemningen blant pilotene?

– Stemningen er veldig blandet. Som Roger (Klokset, NSF-leder i pappaperm, red.anm.) har sagt veldig klart; man er fornøyd med at man ikke solgte den norske arbeidslivsmodellen og sto opp for den. Vi er også glad for at folk rundt har forstått dette, sier Knutsen.

SAS-pilotene takker NSF-ledelsen for innsatsen under et medlemsmøte i etterkant av enigheten med SAS-ledelsen, 21. juli i år. Foto: Ronja Sagstuen Larsen / Aftenposten

Høy oppslutning

Han ønsker ikke å forskuttere hva medlemmene vil stemme i den digitale avstemmingen som avsluttes klokken 23.59 fredag kveld.

Men han tror på over 80 prosent oppslutning over en så «viktig og inngripende avtale».

– Vil det være oppsiktsvekkende om forhandlingsresultatet nedstemmes?

– Jeg vil ikke si at det vil være oppsiktsvekkende, men det indikerer at medlemmene mener at prisen er for høy og at man heller får prøve på nytt, sier Knutsen.

SAS er på sin side ordknapp om dagens avstemming.

– Vi håper selvsagt på et positivt resultat av pilotavstemmingene, og har ingen kommentarer utover dét før resultatet foreligger, sier pressetalsmann Lars Wigelstorp Andersen i SAS til E24.

Komplisert

To norske pilotforeninger, LO-tilknyttede Norske SAS-flygeres forening (NSF) og Parat-tilknyttede SAS Norge Flygerforening (SNF), samt pilotforeningene i Sverige og Danmark skal stemme over forhandlingsresultatet.

Over disse er paraplyorganisasjonen SAS Pilot Group (SPG).

Planen er at foreningene skal enes om en felles kommunikasjon via SPG når avstemningsresultatene foreligger. Det er likevel alt annet enn grei skuring, forklarer Knutsen.

Ulike vedtekter i de forskjellige foreningene gjør at for noen er avstemmingen rådgivende, for andre avgjørende. Samtidig kan én forening stemme ja, mens andre nei.

NSF må forholde seg både til egne vedtekter, tariffvedtektene til LO og NHO, samt vedtektene til paraplyorganisasjonen SPG, forklarer Knutsen.

I Norge avgjør rent flertall, som vil si over 50 prosent tilslutning. I Sverige har man et forbund med flere foreninger for flere flyselskaper, der det er forbundsstyret som må ta en beslutning.

Det sagt, stemmer de norske fagforeningene nei, får man igjen en ny SAS-streik, eller megling, ifølge fagforeningstoppen.

– Norge er spesielt. Der går vi «automatisk» i konflikt igjen etter cirka fem dager, dersom forslaget stemmes ned, og det ikke blir ny megling, sier Knutsen.

– Når tror du at resultatene fra avstemmingen vil foreligge?

– Sannsynligvis vil alle fire pilotforeninger gå ut med resultatene i morgen formiddag, lørdag, sier pilotsjefen, og fortsetter;

– Resultatet i Sverige er dog rådgivende, og må formelt godkjennes av forbundsstyret der, trolig tirsdag.