– Vi håper på byggestart senhøstes eller rett over nyåret, sier styreleder Knut Wilhelmsen i Langsundforbindelsen AS.

I juli sa fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp) at han skal legge fram en sak for fylkesrådet i august, om godkjenning av anbudsgrunnlag og utlysning av første anbud på Langsundforbindelsen i Karlsøy kommune. Deretter vil Statens vegvesen ta grep for å lyse ut det første anbudet.

Behandles i høst

Ifølge rådmann i Karlsøy kommune, Jan-Hugo Sørensen, er kostnadsrammen på 816 millioner kroner. Bompenger utgjør 14 prosent, fergeavløsningsmidler 25 prosent, momsrefusjon 16 prosent av kostnadene, mens fylkeskommunen og kommunen står for 45 prosent.

– Bompengeselskapet vil bli konstituert i løpet av august, og jeg skal sitte i styret, sier Wilhelmsen.

Styret forventer at Stortinget behandler og godkjenner bompengeproposisjonen i løpet av høsten.

Neste etappe

Torsdag var det generalforsamling i Langsundforbindelsen AS og ifølge årsberetningen for 2014 er styret optimistisk og konkluderer med at man «anser nå at prosjektet blir realisert som forutsatt, med byggestart 2015/16 og ferdigstillelse i 2018».

– Neste etappe for selskapet blir å arbeide for en videre utbygging av fastlandsforbindelser til Vannøya og Karlsøya, og strategiene for dette arbeidet må legges av de folkevalgte i Karlsøy, i nært samarbeide med Langsundforbindelsen AS og Troms fylkeskommune, konkluderer styret med.

Avviste innsigelse

Langsundforbindelsen AS ble stiftet i september 1986 etter at kommunen i mai samme år startet arbeidet med å realisere en fremtidig fast forbindelse mellom Ringvassøy og Karlsøy. I mars 2014 vedtok fylkestinget finansieringsplanen og i mars i år ga fylkestinget fylkesrådet fullmakt til å lyse ut anbud på første entreprise for Langsundforbindelsen før Stortinget har behandlet bompengeproposisjonen. Dette under forutsetning av at kommuneproposisjonen ga nødvendige avklaringer med hensyn til fergeavløsningsmidler.

I april i år opphevet fylkesmannen sitt tidligere vedtak av 5. april 2011, som stadfestet reguleringsplanen, som så ble oversendt Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) som en innsigelsessak. 17. juni 2015 avviste KMD innsigelsen fra Områdestyret for reindrift, og godkjente reguleringsplanen for fylkesvei 863 Langsundforbindelsen.