Postflyene på vingene igjen

De to gjenværende flyene av typen CRJ200 som ble satt på bakken etter postflyulykken er tatt i bruk igjen.

CRJ200: Et lignende fly styrtet like ved svenskegrensa for halvannen uke siden. To piloter omkom.  Foto: Ronald Johansen

ULYKKESSTEDET: Slik så det ut på ulykkesstedet.  Foto: Luftforsvaret NATO QRA Bodø

nyheter

Det forteller Gustaf Thureborn, administrerende direktør i operatøren West Atlantic til iTromsø.

– De er i lufta igjen. Vi satte dem på bakken i etterkant av ulykken for å hente oss inn litt og ta vare på personalet i Tromsø. Det er en sammensveiset gjeng som trengte tid til å bearbeide ulykken, sier han.

Postrutene betjenes igjen

Ifølge Thureborn er de to gjenværende flyene satt inn på postrutene mellom Sør-Norge og Nord-Norge og Svalbard.

– Vi har gjenopptatt flygingene, og nå får de levert post og dagligvarer igjen. Nå får de melk igjen i Longyearbyen, sier han.

Han forteller videre at selskapet har brukt tiden etter ulykken til å hjelpe pårørende og andre ansatte.

– Vi har faste rutiner for hvordan vi skal håndtere ulykker av denne typen. Det settes inn store ressurser i krisehåndteringsarbeidet, forteller Thureborn.

Hjulpet av Avinor i Tromsø

Han skryter samtidig av hjelpen selskapet har fått fra Avinor på Tromsø lufthavn.

– Flyplassledelsen har bistått på alle mulige måter for å gjøre situasjonen lettere for dem som ble rammet av ulykken, sier han.

Det var natten til fredag den 8. januar som et av West Atlantics Bombardier CRJ200-fly styrtet i et ulendt fjellområde like øst for grensa mot Sverige ved sjøen Akkajaure i Norrbotten.

To personer – de to pilotene – omkom i styrten.

I etterkant av ulykken har den svenske Statens Haverikomissionen gjennomført etterforskning.

Analyserer «svarte bokser»

– Som operatør har vi bidratt til dette arbeidet, men vi har kun vært en liten del av utredningen, sier Thureborn.

Det er gjennomført omfattende søk etter spor på ulykkesstedet og blant annet har redningspersonell tatt hånd om flyets to «svarte bokser».

– De er nå sendt til et laboratorium i Frankrike for å bli analysert. Den svenske havarikommisjonen har lyktes i å hente ut informasjon fra både flydataregistratoren og samtaleregistratoren, sier Thureborn.

Ifølge de svenske havarimyndighetene kan resultatet av analysene være ferdige i løpet av neste uke.