Sykkelgeneral: - Tromsøpolitikerne må ha baller til å ta sykkelgrep

I Kristiansand startet man med å bygge et sykkelnett allerede på 70-tallet. Nå håper Sørlandets sykkelgeneral at Tromsø følger etter.

SYKKELFRELST: Gjert-Henrik Vedeler (til venstre) i Sykkelbyen Tromsø skal ha med seg 300 deltakere fra Den nasjonale sykkelkonferansen på omvisning i Tromsø for å se på utfordringene i byen. Christen Egeland fra Kristiansand kommune tror Tromsø har et enormt godt utgangspunkt til å hevde seg.  Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

nyheter

THE EDGE: At Tromsø skulle arrangere Den nasjonale sykkelkonferansen kom mulig som et sjokk på de fleste deltakerne, som nesten ikke var klar over at byen i det hele tatt hadde et sykkelmiljø. Nå som deltakerne er her håper de fleste at Tromsø går i fotsporene til suksesshistoriene Trondheim, Lillestrøm, Stavanger og Kristiansand.

– Jeg tuslet litt rundt i går og oppdaget at det var litt skilting og et eget felt på brua. Det er i alle fall ikke helt fraværende, sier Christen Egeland, som er sykkelgeneral i Kristiansand kommune.

Kompakt

Han er klar over begrensningene og utfordringene Tromsø som sykkelby står ovenfor, men mener at det er langt fra umulig å hevde seg som en av de beste i Norge.

– Tromsø er kompakt og alt er innenfor sykkelavstand. Byen har et kjempeutgangspunkt for å bli en virkelig god sykkelby, sier Egeland, som mener at nøkkelen ligger hos dem som tar valgene.

– Det avgjørende er om politikerne her har ryggrad og baller til å gjennomføre dette. Det er noen tøffe grep som må gjøres med tanke på areal. Skal noe inn, må noe annet ut, sier sykkelgeneralen.

15 mil sykkelvei

Kristiansand er kjent for å være en av de bedre byene i Norge på sykkel. Planleggingen og arbeidet for et godt sykkelnett startet allerede på slutten av 70-tallet.

– Det har gått litt i rykk og napp og blitt bygd etter hvert. I 2009 satte vi det i skikkelig system og fikk støtteordninger. Nå har vi over 15 mil med sykkelvei. Kristiansand har 83.000 innbyggere og er ganske sammenlignbart med Tromsø. Forskjellen ligger i at det er kortere avstander her og høydemeterne er ikke så ille. Derfor ligger det meste til rette her, sier Egeland.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

nyheter