Banken slet med høyt sykefravær. Da tok de et viktig grep

Da sykefraværet passerte fem prosent, bestemte Sparebanken Nord-Norge seg for å gjøre grep. Nå er de ansatte friskere enn noensinne.

TRENINGSGLEDE: Avdelingsleder for personavdelingen, Linda Tofteng Eliassen, og kommunikasjonssjef Stein Vidar Loftås i Sparebanken Nord-Norge gleder seg over at sykefraværet har dalt drastisk.  Foto: Tobias Stein Eilertsen

nyheter

For tre år siden hadde Sparebanken Nord-Norge et sykefravær på rundt fem prosent.

– Vi jobber i en ganske frisk bransje, så rundt fire prosent er ganske bra, men ved første kvartal var sykefraværet på 1,97 prosent. Det er sensasjonelt lav. Jeg vil påstå at vi aldri har vært så friske, sier kommunikasjonssjef Stein Vidar Loftås i Sparebanken Nord-Norge.

Over 600

I konsernet var det ved sist opptelling 777 ansatte. Rundt 600 av dem jobber i banken.

– Hvordan har dere klart å få ned sykefraværet såpass mye?

– Vi har vært en IA-bedrift (Inkluderende Arbeidsbedrift, red.anm.) over lengre tid. Det baserer seg på tillit, sier avdelingsleder for personmarkedet, Linda Tofteng Eliassen.

– Det handler om at de ansatte ivaretar seg selv og at vi betaler for behandlinger for de ansatte. Man trenger ikke få legeerklæring hvis man har vondt i skulderen, sier Loftås.

Eliassen har et eksempel på det fra sin egen avdeling.

– I mitt team var det en kvinne som hadde vondt i ryggen. Hun fikk profesjonell behandling en gang i måneden og så skulle vi evaluere etter seks måneder. Nå er hun veldig glad, sier Eliassen.

Ifølge Loftås er det også flere gevinster.

– Vi belaster også helsevesenet mindre og viser tillit til våre ansatte, sier han.

Den store effekten

Men det er først og fremst én ting som har gitt de store utslagene, mener Eliassen og Loftås.

– Det er en app som heter «SNN Spor». Det er et nettsted med et treningsprogram som alle følger. Ved siste telling var over 90 prosent av de ansatte med der, sier Loftås.

SNN Spor er et lavterskelprogram der de ansatte registrerer seg som «aktiv» eller «mosjonist» og får poeng for loggført trening.

– Det finnes over 100 aktiviteter inne på listen. Alle økter må være på minimum 20 minutter. Leketid ute med ungene er for eksempel en aktivitet, julevask en annen og crossfit en tredje, sier Eliassen.

Appen har vært inspirerende for de ansatte.

– Vi begynte med det i 2013, og siden har det blitt flere og flere med. Det har ført til mer fysisk aktivitet som gir bedre helse. God fysisk form gir også utslag på den psykiske helsen, sier Eliassen.

Samvær

De ansatte har en maksgrense på 1.000 poeng per måned. Når de runder 10.000 poeng i løpet av et år, får de en premie.

– Den store gulroten er et gavekort på 1.000 kroner som man får ved 10.000 poeng, men de er øremerket og kan kun brukes til å kjøpe treningsutstyr. Det er også andre små premier underveis, sier Loftås.

Ifølge Eliassen har det ført til et bedre sosialt samvær også.

– Det går nå ut felles mail om toppturer, og folk møtes på tvers av avdelingene. Noen bruker også appen som treningsdagbok og loggfører mer enn 1.000 poeng, så det er veldig individuelt, men også sosialt, sier Eliassen.

Gående samtaler

Sparebanken Nord-Norge har også tatt en aktiv arbeidshverdag til nye høyder.

– Nå tar jeg for eksempel medarbeidersamtaler gående til Sydspissen og tilbake. Det er godt for alle å komme litt ut av kontorstolen når det lar seg gjøre, sier hun.

De mener også de har funnet en mal som kan passe til flere bedrifter.

– Ideen er å gjøre fysisk aktivitet til noe felles og lystbetont. Det har en kulturbyggende effekt, men også ført til en stor nedgang i sykefraværet. Det er umulig å trene vekk all sykdom, men det har helt klart hatt en effekt, og det finnes mange lignende apper som denne som helt sikkert flere bedrifter kunne hatt nytte av å bruke, sier Loftås.

Større ambisjoner

Konsernsjef Jan-Frode Janson er utrolig fornøyd med utviklingen.

– Først og fremst er det utrolig bra at vi har så mange friske og arbeidsføre medarbeidere, for det er overhodet ingen selvfølge. Samtidig er det viktig å presisere at ambisjonene våre går lenger enn til lavt fravær. Vi ønsker at våre folk skal ha energi til å yte både på jobb, privat og i sine lokalsamfunn, sier Janson.

Han innrømmer at han er overrasket.

– Fraværstallene har nå falt til et nivå som vi ikke hadde våget å håpe på. Dette kommer selvsagt av tiltakene vi har iverksatt, men samtidig sier det mye om både kultur og holdninger. Det er virkelig et privilegium for meg å få lov til å lede et konsern med slike medarbeidere, sier han.